7 от най-полезните пробиотични храни

От Нутрима
7 от най-полезните пробиотични храни - Нутрима бг

Съдържание

Пробиотични храни – що е то? 

Пробиотични храни са всички храни, в направата и състава на които участват живи микроорганизми. Тези микроорганизми се делят на 2 основни вида – полезни бактерии и квасни гъбички. Полезните бактерии се наричат още пробиотици, а квасните гъбички – дрожди. 

Всички пробиотични храни се получават чрез взаимодействието на бактерии и дрожди със субстрат (най-често захари). Процеса, който води до получаването на пробиотични храни, се нарича ферментация, поради което, пробиотичните храни, се наричат още ферментирали храни. 

Редовната консумация на пробиотични храни е свързана с редица здравословни ползи, като подобрена храносмилателна функция, подсилена имунна система, както и с понижен риск от развитие на множество хронични заболявания, като диабет тип 2, рак, сърдечно-съдови заболявания, затлъстяване и остеопороза. 

За най-добри здравословни резултати, консумирайте пробиотичните храни с храни, богати на пребиотици. Пребиотиците са вид неразтворими фибри, които служат за храна на пробиотиците и допринасят за тяхната пролиферация в чревния тракт. 

Какво са пробиотиците и какви са техните ползи?

 

Кои са най-популярните пробиотични храни?

Сред най-популярните пробиотични или ферментирали храни се нареждат киселото мляко, кефирът, киселото зеле, киселите краставички в саламура, туршията и ябълковият оцет. Други известни представители на ферментиралите храни биват мисо, кимчи, темпе и натто. 

 

  • Кисело мляко
  • Кефир 
  • Комбуча 
  • Квас
  • Ябълков оцет 
  • Кисело зеле
  • Кисели краставички в саламура
  • Туршия 
  • Маслини в саламура
  • Сирене Чедър
  • Мисо
  • Темпе
  • Кимчи
  • Натто

 

Кои са най-богатите на пребиотици храни?

Сред най-богатите на пребиотици храни се нареждат аспержите, праз лукът, гулията, чесънът, ябълките, бананите, както и някои зърнени култури, семена, билки и водорасли.

Редовната консумация на храни, богати на пребиотици, води до подобрена храносмилателна функция, подсилена имунна система, положителен баланс между полезните и вредните бактерии в интестиналния тракт, както и до понижен риск от развитие на рак на дебелото черво, диабет тип 2, констипация и затлъстяване. 

 

  • Аспержи
  • Чесън
  • Праз лук
  • Кромид лук
  • Гулия 
  • Ябълки 
  • Банани
  • Цикория
  • Глухарче
  • Пшеничен зародиш
  • Овес
  • Ръж
  • Ленено семе 
  • Морски водорасли

Какво са пребиотиците – функции, ползи, храни

 

Какви са здравословните ползи от приема на пробиотични храни?

Списъкът със здравословните ползи от приема на пробиотични храни е изключително дълъг. Редовната консумация на ферментирали храни е свързана с подобрена храносмилателна, имунна, мозъчна, чернодробна и бъбречна функция, както и с понижен риск от развитие на редица хронични заболявания, като сърдечни болести, ракови болести, диабет тип 2, остеопороза, метаболитен синдром и затлъстяване. 

 

  • Подсилена имунна система 
  • Подобрена храносмилателна система 
  • Подобрена мозъчна функция 
  • Подсилена костна система 
  • Подобрено психично здраве
  • Понижени нива на лошия холестерол 
  • Понижени нива на триглицеридите в кръвта
  • Подобрено лично тегло
  • Подобрени нива на кръвно налягане 
  • Подобрена чернодробна функция
  • Подобрена бъбречна функция
  • Понижена предразположеност към развитие на алергии 
  • Подобрена толерантност към лактозата 
  • Понижен риск от развитие на сърдечни заболявания
  • Понижен риск от развитие на ракови заболявания
  • Понижен риск от развитие на диабет тип 2
  • Понижен риск от развитие на затлъстяване 
  • Понижен риск от развитие на остеопороза 
  • Понижен риск от развитие на болестта на Алцхаймер 
  • Понижен риск от развитие на болестта на Паркинсон 

 

1. Кисело мляко

Киселото мляко е вид гъста, леко кисела, ферментирала храна, която се получава чрез заквасване на прясно мляко с помощта на млечно кисели бактерии. Прясното мляко, което се използва за направата на кисело мляко, бива основно краве, овче и биволско. В някои райони на света използват и мляко от камили, кози, лами и кобили. 

Киселото мляко е особено богато на калций, калий, магнезий, витамин В12 и завършени белтъчини. Редовната консумация на кисело мляко допринася за подобрена храносмилателна система, подсилена имунна система, подобрена мозъчна функция и понижен риск от развитие на инфаркт, инсулт, рак на дебелото черво и затлъстяване

Можете да приемате киселото мляко самостоятелно, във вид на айрян или като го прибавяте към различни смутита, шейкове, ястия, салати или към закуската си от овесена каша. 

 

Преобладаващи пробиотици в киселото мляко

  • Lactobacillus bulgaricus 
  • Streptococcus thermophilus 

 

Здравословни ползи от приема на кисело мляко

  • Подобрена храносмилателна система 
  • Подсилен имунитет
  • Подсилена костна система 
  • Подобрена мозъчна функция
  • Понижен риск от развитие на остеопороза 
  • Понижен риск от развитие на затлъстяване 
  • Понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания 
  • Понижен риск от развитие на рак

 

2. Кефир 

Кефирът, наричан още Булгарос, е пробиотична млечна напитка, която се получава чрез заквасване на прясно мляко с помощта на кефирна гъба. Кефирната гъба, известна още като тибетска гъба или кефирни зърна, представлява биологична матрица от захариди, липиди и белтъчини, в която съществува симбиотична колония от полезни бактерии (пробиотици) и квасни гъбички (дрожди). 

За разлика от киселото мляко, което в повечето случаи съдържа 2 или 3 вида пробиотични бактерии, в състава на кефира влизат над 20 вида полезни микроорганизми. 

Кефирът е богат на минералите калций, калий и фосфор, витамините А, D и К, както и на завършени белтъчини и антиоксиданти. Редовният прием на кефир води до подобрена стомашно-чревна функция, подсилен имунитет, подобрено мозъчно действие, подобрено настроение, както и до и понижен риск от развитие на сърдечни, ракови и костни заболявания. 

За най-добри здравословни резултати (особено в началото), приемайте кефира вечер. След всеки 20 дни консумация си взимайте по 10 дни почивка. Можете да консумирате кефира самостоятелно или като го прибавяте към различни смутита, шейкове и плодови напитки. 

 

Преобладаващи пробиотици в кефира

  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus bulgaricus
  • Lactobacillus kefiranofaciens
  • Bifidobacterium bifidum
  • Lactobacillus casei
  • Lactococcus lactis
  • Streptococcus thermophilus
  • Streptococcus cremoris

 

Здравословни свойства от приема на кефир 

  • Подобрена храносмилателна функция 
  • Подсилена имунна система
  • Подобрено психично здраве 
  • Подобрено качество на съня 
  • Подобрена бъбречна функция 
  • Понижен риск от развитие на артрит 
  • Понижен риск от развитие на атеросклероза 
  • Понижен риск от развитие на рак
  • Понижен риск от развитие на затлъстяване
  • Понижен риск от развитие на сърдечни заболявания

Какво е кефир и какви са неговите здравословни ползи?

 

3. Кисело зеле

Киселото зеле представлява една изключително полезна пробиотична храна, богата на витамините А, В, С и К, както и на минералите калий, калций, желязо и магнезий. 

Киселото зеле се получава чрез процеса ферментация, като в голям съд се поставят предварително нарязани зелки, които се заливат със солена вода. Пробиотичните процеси протичат с помощта на млечно-кисели бактерии, които се развиват в последствие. 

Редовната консумация на кисело зеле е свързана с подобрена храносмилателна система, повишен имунитет, подсилена костна система, подобрена мозъчна функция и понижен риск от развитие на грип, инфаркт на миокарда, инсулт и рак. 

Препоръчително е хората, които страдат от хипертония (високо кръвно налягане) или нефролитиаза (камъни в бъбреците), да не прекаляват с консумацията на кисело зеле, тъй като съдържанието на натриев хлорид (готварска сол) е особено високо. 

 

Преобладаващи пробиотици в киселото зеле

  • Lactobacillus plantarum
  • Lactobacillus coryniformis
  • Lactobacillus brevis
  • Leuconostoc citreum
  • Leuconostoc argentinum
  • Leuconostoc mesenteroides
  • Pediococcus pentosaceus


Здравословни свойства от приема на кисело зеле

  • Здрава имунна система
  • Подобрени храносмилателни процеси 
  • Подобрено мозъчно действие 
  • Подобрена бъбречна функция 
  • Понижен риск от развитие на остеопороза 
  • Понижен риск от развитие на рак
  • Понижен риск от развитие на затлъстяване
  • Понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания

 

4. Комбуча 

Напитката комбуча, наричана още Комбуча чай, е вид пробиотична напитка, която се получава чрез заквасване на черен или зелен чай с помощта на симбиотична колония от полезни бактерии (пробиотици) и квасни гъбички (дрожди). Колонията от пробиотици и дрожди, която се използва за направата на Комбуча, се нарича Комбуча гъба или чаена гъба. 

Комбуча чаят е особено богат на витамини, минерали, антиоксиданти, ензими и органични киселини. Редовният прием на Комбуча е свързан с подобрено храносмилане, подобрена бъбречна и мозъчна функция, както и със значително понижен риск от развитие на остеопороза, сърдечно-съдови заболявания, рак и затлъстяване. 

Съхранявайте Комбучата в стъклени бутилки или буркани в хладилника. Консумирайте по 50 милилитра, 3 пъти дневно, преди всяко основно хранене. 

 

Преобладаващи пробиотици в комбучата

  • Acetobacter xylinum 
  • Acetobacter ketogenum 
  • Gluconacetobacter xylinus
  • Lactobacillus reuteri
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Pediococcus pentosaceus 

 

Здравословни свойства от приема на комбуча

  • Подобрена мозъчна функция
  • Подсилена имунна система 
  • Подобрена храносмилателна функция 
  • Подобрена бъбречна функция
  • Забавени процеси на стареене
  • Подсилена костна система
  • Понижени нива на лошия холестерол
  • Понижен риск от развитие на ракови заболявания
  • Понижен риск от развитие затлъстяване
  • Понижен риск от възпаление на ставите 

Комбуча – чудодейната чаена гъба от Манджурия

 

5. Кисели краставички в саламура

Киселите краставички в саламура представляват една изключително полезна пробиотична храна. За целта обаче, те трябва да бъдат приготвени подобно на киселото зеле – в саламура, а не с оцет. 

Редовната консумация на саламурени кисели краставички е свързана с подсилен имунитет, подобрена стомашно-чревна функция и понижен риск от развитие на инфекции, остеопороза, диабет тип 2 и някои видове рак. 

 

Преобладаващи пробиотици в киселите краставички

  • Leuconostoc mesenteroides
  • Lactobacillus plantarum
  • Enterococcus faecalis
  • Pediococcus pentosaceus
  • Lactococcus lactis

 

Здравословни свойства от приема на кисели краставички

  • Подобрено храносмилане 
  • Подобрени нива на кръвна захар
  • Понижени нива на лошия холестерол
  • Подобрен имунитет
  • Понижен риск от развитие на някои видове рак
  • Понижен риск от образуване на мускулни спазми 
  • Понижен риск от развитие на язви
  • Понижен риск от развитие на диабет тип 2

 

6. Ябълков оцет  

Ябълковият оцет е вид пробиотична, кисела напитка, която се получава чрез сладка ферментация на плодове (ябълки) с помощта на захарни гъбички и пробиотични бактерии. 

Здравословните ползи от приема на ябълков оцет са познати още от дълбока древност. Тази кисела, ферментирала напитка изразява мощни антиоксидантни, антибактериални, антивирусни и противовъзпалителни свойства. Редовната консумация на натурален ябълков оцет води до подобрена храносмилателна функция, подсилен имунитет, подобрено лично тегло, както и до понижен риск от развитие на чревни инфекции, диабет тип 2 и някои видове рак. 

За най-добри здравословни резултати, приемайте ябълков оцет всяка сутрин, като го прибавяте към сутришната си чаша вода (1 с.л. оцет в 250 мл. вода), към различни смутита, шейкове, ястия и супи, смесен с мед (1 с.л. оцет и 1 с.л. мед)  или самостоятелно (1 с.л. на гладно). 

 

Преобладаващи пробиотици в ябълковия оцет

  • Acetobacter pasteurianus
  • Acetobacter ghanensis
  • Komagataeibacter oboediens
  • Komagataeibacter saccharivorans

 

Здравословни свойства от приема на ябълков оцет

  • Подобрени нива на кръвна захар
  • Подобрено лично тегло
  • Понижени нива на лошия холестерол
  • Подобрена храносмилателна функция 
  • Подобрена чернодробна функция 
  • Подсилена костна система 
  • Понижен риск от развитие на диабет 
  • Понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Понижен риск от развитие на рак 
  • Понижен риск от развитие на атеросклероза 

 

7. Темпе 

Темпе е традиционна пробиотична храна от индонезийската кухня, която се приготвя чрез контролирана ферментация на соеви зърна, с помощта на спори от гъбички и пробиотични бактерии. 

Традиционното индонезийско темпе се произвежда само от соеви зърна, макар че съществуват и други разновидности, които се получават чрез ферментацията на пшеница, ечемик, фъстъци, боб или смесица от тях. 

Темпето е изключително богато на витамини, минерали, ензими и антиоксиданти. Редовната консумация на темпе е свързана с подобрени храносмилателни процеси, подсилен имунитет, както и с понижен риск от развитие на остеопороза, артрит, сърдечно-съдови заболявания, рак и затлъстяване. 

 

Преобладаващи пробиотици в темпето

  • Lactobacillus plantarum
  • Lactobacillus fermentum
  • Lactobacillus reuteri 
  • Lactococcus lactis
  • Enterococcus faecium

 

Здравословни свойства от приема на темпе

  • Понижен оксидативен стрес
  • Подобрена храносмилателна система 
  • Понижени нива на лошия холестерол
  • Подобрена имунна система 
  • Подобрена костна система 
  • Понижен риск от развитие на констипация
  • Понижен риск от развитие на остеопороза 
  • Понижен риск от развитие на сърдечни болести
  • Понижен риск от развитие на ракови болести 
  • Понижен риск от развитие на затлъстяване 

 

Пробиотични храни – заключение

Пробиотичните храни представляват един чудесен пример за здравословен вид храна, която трябва да присъства на всяка трапеза. Голямото разнообразие на ферментиралите храни ги прави особено лесни за имплементиране към всяко едно меню, било то закуска, обяд или вечеря.

Сред най-разпространените пробиотични храни се нареждат киселото мляко, кефирът, комбучата, киселото зеле, киселите краставички в саламура, маслините в саламура, туршията, темпето и мисото. 

Редовната консумация на пробиотични храни е свързана с многобройни здравословни ползи, като подобрена храносмилателна функция, подсилен имунитет, подобрено мозъчно действие, подсилена костна система, подобрена бъбречна и чернодробна функция, както и с понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания, рак, диабет тип 2, остеопороза, атеросклероза и затлъстяване. 

Експериментирайте с различни видове пробиотични храни и наблегнете на тези, чийто прием Ви допада най-много и Ви кара да се чувствате най-добре. И помнете, че в човешкото тяло живеят около 50 000 000 000 000 бактерии. От приема на пробиотични и пребиотични храни зависи до голяма степен дали съотношението между полезните и вредните бактерии във Вашето тяло ще бъде положително или отрицателно. 

35 от най-здравословните храни на планетата

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

 

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

 

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Прочетете още

Оставете коментар