Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим?

От Иван
Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим Нутрима бг

 

Диабет тип 2, наричан още захарен диабет тип 2 или захарна болест тип 2, е хронично заболяване, което се характеризира с повишени нива на кръвна захар (кръвна глюкоза), понижена чувствителност на клетките към инсулина (инсулинова резистентност) и понижено производство на инсулин (хипоинсулинемия).

По данни на Международната диабетна федерация, страдащите от диабет тип 2, в България, наброяват около 500 000. Този вид диабет е свързан главно с начина на живот, като основните рискови фактори биват затлъстяването, нездравословното хранене и липсата на физическа активност.

Чрез промяна в начина на живот и хранителните навици е възможно да се предотвратят до 70% от случаите на диабет тип 2. Ако бъде оставено нелекувано, заболяването може да доведе до увреждане на очите, бъбреците и кръвоносните съдове, както и до ампутацията на крайници.

Прочетете още: Какво е инсулинова резистентност и как да се предпазим?

 

Какви са симптомите на диабет тип 2?

Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим-Нутрима-бг-1

 

Сред основните симптоми на захарна болест тип 2 се нареждат повишеното чувство на жажда, честото ходене до тоалетна (особено нощем), загубата на тегло, постоянната умора и появата на тъмни петна по кожата.

  • Повишено чувство на жажда (полидипсия)
  • Повишено чувство на глад (полифагия)
  • Често уриниране (полиурия)
  • Замъглено зрение
  • Необяснима загуба на тегло
  • Умора
  • Чести инфекции
  • Тъмни петна по кожата (хиперпигментация)
  • Периферна невропатия

 

Какви са усложненията, свързани с диабет тип 2?

Камъни в бъбреците - видове, симптоми и хранене-Нутрима-бг-2

 

Патологичното състояние на диабет тип 2 може допълнително да повиши риска от развитие на сърдечни заболявания, бъбречни заболявания, болест на Алцхаймер и дори слепота.

  • Повишен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Повишен риск от ампутация на крайниците
  • Повишен риск от развитие на бъбречна недостатъчност
  • Повишен риск от загуба на зрението
  • Повишен риск от развитие на болест на Алцхаймер

 

Какви са нормалните стойности на кръвна захар?

Състояние

Стойности на гладно

Нормално

< 6.1 mmol/l

Нарушено (преддиабетно)

6.1 – 7 mmol/l

Диабетно

> 7 mmol/l

 

Какви са факторите, които повишават риска от развитие на диабет тип 2?

Как най-бързо да се справим с констипацията-Нутрима-бг-2

 

Сред основните фактори, които водят до развитието на диабет тип 2, се нареждат липсата на физическа активност, нездравословният начин на хранене, затлъстяването, както и генетичната наследственост.

  • Затлъстяване (ИТМ > 30)
  • Заседнал начин на живот
  • Нездравословно хранене
  • Прекомерен прием на алкохол
  • Възраст (над 45 години)
  • Генетична наследственост
  • Високо кръвно налягане (хипертония)
  • Висок холестерол (хиперхолестеролемия)
  • Инсулинова резистентност
  • Метаболитен синдром

Прочетете още: Какво е метаболитен синдром и как да се предпазим?

 

Какъв начин на живот понижава риска от развитие на диабет тип 2?

 

За да се предпазите от развитието на захарна болест тип 2, поддържайте здравословно тегло, с индекс на телесната маса между 18.5 – 24.9. Бъдете физически активни, като се стремите да спортувате поне по 30 – 60 минути дневно. Хранете се здравословно, намалете приема на алкохол и откажете цигарите.

  • Поддържайте здравословно тегло
  • Поддържайте нормално кръвно налягане
  • Хранете се здравословно
  • Бъдете физически активни
  • Намалете приема на алкохол
  • Спрете тютюнопушенето

Прочетете още: Какво е здравословно тегло и как да го измерим?

 

Кои храни повишават риска от развитие на диабет тип 2?

 

Храните, които повишават риска от развитие на диабет тип 2, обикновено са с високо съдържание на рафинирани въглехидрати, добавена захар, наситени мазнини, трансмазнини и сол. Повечето от тези храни имат висок гликемичен индекс, което означава, че притежават свойството да повишават дтастично нивата на кръвна захар.

  • Бял хляб
  • Бяло брашно
  • Бял ориз
  • Тестени изделия
  • Бързи закуски
  • Корнфлейкс
  • Трапезна захар
  • Газирани напитки
  • Натурални сокове
  • Захарни изделия
  • Солени изделия
  • Пържени храни
  • Маргарин
  • Масло
  • Сирене
  • Кашкавал
  • Пуканки за микровълнова фурна
  • Преработени месни продукти
  • Колбаси
  • Наденици
  • Бекон

 

Кои храни понижават риска от развитие на диабет тип 2?

15 от най-богатите на фибри храни в България-Нутрима-бг-2

 

Сред храните, които понижават риска от развитие на захарна болест тип 2, се нареждат храните богати на витамини, минерали, антиоксиданти, фибри, белтъчини и ненаситени мазнини. Тези храни обикновено са с нисък гликемичен индекс и не оказват отрицателно влияние на нивата на глюкозата в кръвта.

 

Пълнозърнести храни

  • Пълнозърнест хляб
  • Кафяви макаронени изделия
  • Кафяв ориз
  • Киноа
  • Овесени ядки

 

Плодове

  • Авокадо
  • Боровинки
  • Къпини
  • Портокали
  • Грейпфрут
  • Ябълки

 

Зеленчуци

  • Броколи
  • Аспержи
  • Карфиол
  • Праз лук
  • Домати
  • Кейл
  • Чушки
  • Патладжан
  • Целина
  • Спанак

 

Бобови култури

  • Боб
  • Леща
  • Грах
  • Нахут

 

Мазна риба

  • Сьомга
  • Скумрия
  • Пъстърва
  • Сардини
  • Риба тон
  • Аншоа
  • Херинга

 

Ядки

  • Орехи
  • Бадеми
  • Лешници
  • Бразилски орех
  • Кашу

 

Семена

  • Ленено семе
  • Конопено семе
  • Чиа семена
  • Сусамено семе
  • Слънчогледови семки
  • Тиквени семки

 

Подправки

  • Цейлонска канела
  • Куркума
  • Какао
  • Риган
  • Розмарин
  • Мащерка
  • Чубрица

 

В заключение

Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим-Нутрима-бг-2

 

Диабет тип 2 е хронично заболяване, при което се наблюдават високи нива на кръвната захар и понижена чувствителност на клетките към инсулина.

Този вид патологично състояние е свързано предимно с начина на живот, като основните фактори за неговото развитие биват затлъстяването, нездравословният начин на хранене и обездвижването.

Поддържането на оптимално тегло, редовната физическа активност и здравословната диета, могат да понижат риска от развитие на захарна болест тип 2 с до 50%.

 

10-те златни съвета за здравословен начин на живот

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Диабет тип 2 – използвани източници

  1. Abdulfatai B. Olokoba, et al. (2012). Type 2 Diabetes Mellitus: A Review of Current Trends. Oman Medical Journal.
  2. Blood glucose control and exercise. (2013). American Diabetes Association.
  3. Diabetes Learning Center. Joslin Diabetes. 
  4. Eric C Westman, et al. (2008). The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutrition and Metabolism.
  5. Heather Basciano, et al. (2005). Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia. Nutrition and Metabolism.
  6. Mayer-Davis EJ, et al. (2017). Incidence trends of type 1 and type 2 diabetes among youths, 2002–2012. The New England Journal of Medicine.
  7. Paoli A, et al. (2015). Ketosis, ketogenic diet and food intake control: A complex relationship.
  8. World Health Organization. (2018). Diabetes.
  9. Xinlei Wang, et al. (2018). Delay in glucose peak time during the oral glucose tolerance test as an indicator of insulin resistance and insulin secretion in type 2 diabetes patients. Journal of Diabetes Investigation.
  10. Захарен диабет. Министерство на Здравеопазването на Република България.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още