Какво представлява гликемичният индекс на храните?

От Иван
Какво представлява гликемичният индекс на храните

Гликемичният индекс (ГИ) е цифров показател, за това колко бързо дадена храна ще се разгради и асимилира от организма ни и как това ще повлияе върху нивата на кръвната ни захар. Обикновено гликемичният индекс се отнася за храните от групата на въглехидратите.

Скалата на ГИ е от 0 до 100. Храните, които са с висок гликемичен индекс (над 70 пункта), се разграждат по-бързо от храносмилателната ни система, което води до почти мигновено покачване на нивата на глюкозата в кръвта ни. Това от своя страна кара панкреаса да изпуска по-големи количества инсулин, за да може да се справи с излишните количества глюкоза. Тези храни са обикновено с високо съдържание на преработени въглехидрати и прости захари, като белия хляб, белия ориз и картофите.

Храните, които са с нисък гликемичен индекс (под 55 пункта), оказват благоприятно влияние върху нивата на кръвната ни захар, като не позволяват те да се покачват бързо. Тези храни ни дават постоянен и стабилен приход на енергия и не натоварват панкреаса. Храните от този вид обикновено са богати на комплексни въглехидрати, фибри, белтъци и мазнини. Добри примери тук са ябълките, киселото мляко и ядките.

 

Как може да ни бъде полезен гликемичният индекс

Гликемичният индекс ни дава добра представа за храните на които да наблегнем повече и тези, които да консумираме умерено. Диета, богата на храни с нисък гликемичен индекс ни държи сити за по-дълго време; поддържа нивата на кръвната ни захар в нормите; щади панкреаса и не позволява прекомерното изпускане на инсулин в кръвта; понижава нивата на триглицеридите и холестерола. Както можете да се досетите вече и сами, този вид диета е идеална за отслабване.

 

Храни с нисък гликемичен индекс ( < 55 )

  • Ечемик – 30
  • Кафяви спагети – 50
  • Ябълка 35
  • Портокал – 45
  • Банан – 52
  • Моркови – 40
  • Мляко – 40
  • Бобови храни – 30
  • Шоколад – 40
  • Фруктоза – 15
  • Кашу – 25

 

Храни със среден гликемичен индекс ( 55 – 70 )

  • Кафяв ориз – 68
  • Кус кус – 65
  • Овесена каша – 55
  • Мюсли – 59
  • Ананас – 65
  • Пържени картофи – 65
  • Варена тиква – 70
  • Пуканки – 65
  • Газирани напитки – 60
  • Мед – 60

 

Храни с висок гликемичен индекс ( > 70 )

  • Глюкоза – 100
  • Бял хляб – 75
  • Корнфлейкс – 85
  • Картофено пюре – 90
  • Картофи – 80
  • Бялориз – 75
  • Пъпеш – 80

 

Означава ли, че храните с нисък ГИ са по-полезни от тези с висок ГИ

Повечето храни с нисък гликемичен индекс са полезни за вашето здраве. Това са храни богати на фибри, белтъци и полезни мазнини. Повечето плодове и зеленчуци имат нисък гликемичен индекс и са богати на витамини и минерали.

Но да определяме дали дадена храна е по-здравословна от друга, само според техния гликемичен индекс не е напълно правилно. Когато една храна е с нисък гликемичен индекс, не винаги означава че тази храна е по-полезна от дадена храна с висок ГИ. Например пъпешът е с висок гликемичен индекс, докато шоколадовата торта е с нисък.

 

Помага ли гликемичният индекс при отслабване

Както вече споменахме, гликемичният индекс дава добра представа за храните, които се разграждат по-бавно в тялото ни и съответно ни държат сити за по-дълъг период от време. Това, от своя страна, допринася за по-добър контрол над апетита и количеството приета храна.

И все пак, да разчитаме изцяло на гликемичния индекс, когато формираме диетата си и избираме кои храни да консумираме, не е напълно правилно. По-правилно е да консумираме диета, която е добре балансирана и включва храни от всички хранителни групи в правилните им пропорции според нашите индивидуални нужди.

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още