Кои са най-ефикасните храни срещу стомашни киселини?

От Иван
Кои са най-ефикасните храни срещу стомашни киселини?

Съдържание

Кои са най-ефикасните храни срещу стомашни киселини и с кои храни да внимаваме?

 

Стомашните киселини са особено неприятно състояние, което се изразява във връщане на солно-киселинно стомашно съдържимо обратно в хранопровода. Медицинският термин на това заболяване е гастроезофагеална рефлуксна болест или ГЕРБ.

В България, стомашните киселини засягат около 2/3 от възрастните между 35 – 65 години, като процентът на жените, страдащи от ГЕРБ, е по-висок от този на мъжете.

Сами по себе си, стомашните киселини са симптом, който, ако бъде оставен нетретиран, може да доведе до по-сериозни заболявания, като възпаления, язви и дори рак на хранопровода.

 

В какво се изразяват стомашните киселини?

Гастроезофагеалната рефлуксна болест засяга езофагеалния сфинктер, който се намира между стомаха и хранопровода. Езофагеалният сфинктер представлява мускулна клапа, която пропуска храната от хранопровода към стомаха.

Напредването на възрастта, както и нездравословния начин на живот, могат да доведат до отслабване на езофагеалната клапа, което да доведе до нейното неадекватно отваряне и затваряне. Това от своя страна води до настъпването на гастроезофагеален рефлукс, който се характеризира с връщането на стомашно съдържимо обратно към хранопровода.

 

Начина ни на живот и стомашните киселини

Храната, която консумираме и начина на живот, който водим, могат да окажат влияние върху производството на стомашна киселина и предразполагането към гастроезофагеален рефлукс.

Честото преяждане, консумацията на мазни и пържени храни, газирани напитки, алкохолни напитки, захарни изделия, пикантни храни, както и тютюнопушенето, могат да бъдат предпоставки за появата на стомашни киселини.

За да си спестим неприятното чувство, до което води гастроезофагеалният рефлукс, е препоръчително да поддържаме здравословно тегло, да не прекаляваме с приема на храна, да поддържаме добро ниво на физическа активност, да наблегнем на храни с високо съдържание на фибри и да намалим приема на мазни храни, рафинирана захар, алкохола и тютюнопушенето.

Какво е здравословно тегло и как да го измерим?

 

Симптоми на ГЕРБ

  • Раздразнен стомах
  • Връщане на стомашен сок по хранопровода
  • Често оригване
  • Усещане за парене и болка зад стернума (гръдната кост)

 

Храни, които водят до появата на стомашни киселини

  • Домати и доматени продукти – доматен сок, доматена паста, салца
  • Кофеинови напитки – кафе, черен чай, горещ шоколад
  • Чесън
  • Кромид
  • Пържени храни – пържени картофи, пържени кюфтета
  • Шоколад
  • Пикантни храни – люти чушки, чили сос
  • Пълномаслени млечни продукти – масло, сирене, мляко
  • Мента и ментови продукти – дъвки, бонбони, дражета, ментов чай
  • Газирани напитки
  • Цитрусови плодове и сокове
  • Алкохолни напитки
  • Тлъсто месо – агнешко, свинско
  • Мазни храни
  • Сладкарски изделия
  • Сладолед

10 от най-вредните храни в България

 

Какво друго води до появата на стомашни киселини?

  • Затлъстяване
  • Стрес
  • Тютюнопушене
  • Прекомерен прием на алкохол
  • Хранене преди лягане
  • Мазни храни
  • Киселинни храни
  • Пикантни храни
  • Храни с високо съдържание на захар
  • Прекомерен прием на кофеин

 

Как да смекчим симптомите на ГЕРБ

  • Спрете тютюнопушенето
  • Поддържайте здравословно тегло
  • Хранете се по малко и често
  • Не се хранете преди лягане
  • Избягвайте алкохола
  • Останете изправени поне за 2 часа след хранене
  • Спортувайте редовно
  • Водете си хранителен дневник

12-седмична програма за здравословно отслабване

 

Медикаменти, които могат да причинят стомашни киселини

  • Антибиотици
  • Аспирин
  • Ибупрофен
  • Бисфосфонати (лекарства при остеопороза)
  • Антидепресанти
  • Бетаблокери (лекарства при високо кръвно налягане)
  • Сънотворни

 

Помага ли содата при стомашни киселини?

В България почти няма човек, който да е страдал от стомашни киселини и да не е прибягвал към приема на сода бикарбонат, като превантивно средство. Макар че в повечето случаи содата води до незабавно облекчение, продължителният прием е противопоказен, тъй като е свързан със сериозни последствия за здравето.

Приема на сода бикарбонат при стомашни киселини води до производството на по-голямо и по-концентрирано количество солна киселина, което може да влоши нещата още повече.

Самолечението със сода бикарбонат при наличието на стомашни киселини е силно противопоказно. Това важи особено за хора, които страдат от хипертония (високо кръвно налягане), тъй като приема на сода бикарбонат повишава значително нивата на натрий в организма.

10 храни, които нормализират високото кръвно налягане

 

Киселинността на храните и стомашните киселини

В химията, “pH” е скала, която определя киселинно-алкалното ниво на разтворите. Диапазона на тази скала се простира от 0 до 14, като 7 е неутралната граница.

Разтвори (и храни в частност) под pH7 са киселинни, равните на pH7 са неутрални, а тези над pH7 – алкални. Колкото по-близо до нулата е pH стойността на една храна, толкова по-киселинна е тя. По същият начин, колкото по-близо до 14 е pH стойността на една храна, толкова по-алкална е тази храна.

Киселинно-алкалната скала е логаритмична скала, което означава, че всяка следваща или предходна стойност е съответно 10 пъти по-голяма или 10 пъти по-малка от предходната. Например, храна с pH5 e 10 пъти по-киселинна от храна с pH6, както и храна с pH9 е 10 пъти по-алкална от храна с pH8. Храна с pH4 пък е 100 пъти по-киселинна от храна с pH6.

Човешкото тяло поддържа постоянна киселинно-алкална среда, която е в границите на pH 7.35 – 7.45.

На този етап, науката не е единодушна относно връзката между киселинността на храните и гастроезофагеалната рефлуксна болест. Повечето изследвания в тази област доказват, че високо киселинните храни не са причина за развитието на ГЕРБ, но допускат, че приема на такива храни може да влоши симптомите на вече развилия се гастроезофагеален рефлукс.

Препоръчително е хората, страдащи от ГЕРБ, да водят хранителен дневник и да изключват от менюто си храни, които влошават симптомите.

Нека сега разгледаме по-подробно най-ефикасните храни срещу стомашни киселини и храните, с които да внимаваме.

 

Зеленчуци

Зеленчуците, особено зеленолистните, са идеален пример за храна, която може да облекчи симптомите на гастроезофагеалния рефлукс. Тези храни са богати на фибри, които са доказан враг на стомашните киселини.

Избягвайте прясно изцедените сокове, тъй като те са с по-високо съдържание на захар и бедни на фибри.

 

Препоръчителни зеленчуци

  • Фенел
  • Целина
  • Броколи
  • Карфиол
  • Аспержи
  • Джинджифил
  • Картофи
  • Краставици
  • Спанак
  • Кейл
  • Брюкселско зеле
  • Магданоз

 

Противопоказни зеленчуци

  • Кромид
  • Чесън
  • Домати
  • Пържени зеленчуци
  • Пържени картофи
  • Зеленчукови сокове

 

Плодове

Подобно на зеленчуците, плодовете са богати на фибри, чиято редовна консумация е свързана с подобрения във функцията на стомашно-чревния тракт и стомашните киселини в частност.

Избягвайте консумацията на цитрусови плодове, тъй като те могат да доведат до производството на по-големи количества солна киселина и да влошат симптомите на гастроезофагеалния рефлукс.

 

Препоръчителни плодове

  • Банани
  • Манго
  • Пъпеш
  • Ябълки
  • Круши
  • Горски плодове
  • Праскови
  • Авокадо

 

Противопоказни плодове

  • Лимони
  • Портокали
  • Лайм
  • Грейпфрут
  • Ананас
  • Мандарини

Kолко плодове и зеленчуци е препоръчително да ядем?

 

Месо, риба и белтъчни храни

Крехкото месо, рибата и яйцата (яйчни белтъци) са с по-ниско съдържание на мазнини и богати на завършени белтъчини. Консумацията на тези храни е свързана с подобряване на симптомите на стомашните киселини.

Приготвяйте месото и рибата на грил или фурна. Избягвайте преработените, тлъстите и пържените меса, тъй като те са с високо съдържание на наситени мазнини и трансмазнини, които водят до появата на стомашни киселини.

 

Препоръчителни храни

  • Пилешко месо (без кожа)
  • Пуешко месо (без кожа)
  • Крехко свинско месо
  • Крехко телешко месо
  • Бяла риба
  • Мерлуза
  • Сьомга
  • Пъстърва
  • Омар
  • Скариди
  • Яйца (предимно белтъците)

 

Противопоказни храни

  • Пържени меса
  • Пържени яйца
  • Пържена риба
  • Хотдог
  • Бургери
  • Дюнери
  • Наденица
  • Колбаси

 

Зърнени храни

Консумацията на зърнени храни, особено пълнозърнести, води до смекчаване на симптомите на гастроезофагеалния рефлукс. Тези храни са богати на разтворими и неразтворими фибри, които изразяват свойството да абсорбират част от стомашните киселини, което може да понижи риска от киселинен рефлукс.

Избягвайте тестените изделия и закуски, които могат да бъдат с високо съдържание на мазнини, както и пицата, в която често се използва доматен сос.

 

Препоръчителни зърнени храни

  • Кафяв ориз
  • Пълнозърнести храни
  • Пълнозърнест хляб
  • Кускус (семолина)
  • Булгур
  • Овесена каша
  • Киноа
  • Кафяви макаронени изделия (без доматен сос)
  • Палачинки
  • Зърнени закуски
  • Гевреци
  • Гофрети (нискомаслени)

Закуска от овесени ядки, мляко, ябълка, орехи и канела

 

Противопоказни зърнени храни

  • Бял хляб
  • Баници
  • Тутманик
  • Сиренки
  • Милинки
  • Мекици
  • Понички
  • Кроасани
  • Бисквити
  • Мъфини
  • Макаронени изделия с доматен сос
  • Пица (с доматен сос)

 

Млечни продукти

Млякото и млечните продукти са изключително полезни за нашето здраве, тъй като те са богат източник на калций и завършени белтъчини.

Някои изследвания доказват, че консумацията на млечни продукти може да доведе до подобряване на симптомите на стомашните киселини, но е препоръчително да изберем нискомаслените варианти.

Пълномасленото мляко и млечни продукти съдържат по-високи количества наситени мазнини, които могат да доведат до появата на гастроезофагеален рефлукс.

Нискомасленото кисело мляко е много добър избор на храна при стомашни киселини. То е богато на пробиотици, които са свързани с подобряване на функцията на храносмилателната система.

Внимавайте за съдържанието на добавена захар в нискомаслените млечни продукти. Някои производители добавят рафинирана захар за да компенсират за загубата на вкусови качества.

Четете етикетите с хранителните стойности когато пазарувате и изберете нискомаслено кисело мляко, в което няма добавена захар.

Как да разчитаме етикетите с хранителни стойности?

 

Препоръчителни млечни продукти

  • Нискомаслено прясно мляко
  • Нискомаслено кисело мляко
  • Нискомаслено сирене
  • Соево мляко

 

Противопоказни млечни продукти

  • Пълномаслено прясно мляко
  • Пълномаслено кисело мляко
  • Пълномаслено сирене
  • Масло
  • Сладолед
  • Млечни шейкове
  • Шоколадово мляко

 

Бобови култури

Бобовите храни са богати на разтворими и неразтворими фибри, витамини, минерали и белтъчини. Тяхната консумация е свързана с подобряване на симптомите на киселинен рефлукс.

Избягвайте ястията, приготвени с пържени бобови култури.

 

Препоръчителни бобови култури

  • Боб
  • Леща
  • Нахут
  • Грах

 

Противопоказни бобови култури

  • Пържен боб

 

Mазнини

Като цяло, приема на храни, богати на мазнини, е противопоказно при стомашни киселини. И все пак, някои изследвания са открили, че основните виновници са наситените мазнини и трансмазнините и не толкова ненаситените мазнини.

Избягвайте храни с високо съдържание на наситени мазнини и трансмазнини, като захарни изделия, преработени месни продукти, пълномаслено сирене, сладкарски изделия и пържени храни.

Храните, богати на ненаситени мазнини, като мазна риба, растителни мазнини, ядки и семена, са безопасни за повечето хора, които страдат от стомашни киселини, но все пак бъдете внимателни.

 

Препоръчителни мазнини

  • Ненаситени мазнини
  • Растителни мазнини
  • Зехтин
  • Сусамово олио
  • Слънчогледово олио
  • Ленено семе
  • Орехи

 

Противопоказни мазнини

  • Наситени мазнини
  • Трансмазнини
  • Масло
  • Крема сирене
  • Маргарин

 

Захарни и солени изделия

Повечето захарни и солени изделия, които буквално заливат рафтовете в супермаркетите, съдържат високи количества рафинирана захар, сол, наситени мазнини и трансмазнини.

Тези храни са особено вредни при стомашни киселини, както и за цялостното ни здравословно състояние. Избягвайте или сведете до минимум тяхната консумация.

 

Препоръчителни храни

  • Мед
  • Домашни сладка
  • Желе
  • Нискомаслен крем
  • Нискомаслени десерти

 

Противопоказни храни

  • Шоколад
  • Торти
  • Бонбони
  • Бисквити
  • Вафли
  • Кокосови десерти
  • Ментови дражета
  • Дъвки
  • Шоколадови бонбони
  • Чипс
  • Крекери

 

Напитки

Безкофеиновите напитки, водата и билковите чайове са безопасни при стомашни киселини и могат да доведат до смекчаване на симптомите.

Избягвайте консумацията на кофеинови напитки, ментови чайове и алкохолни напитки, които са свързани с влошаване на симптомите на гастроезофагеалния рефлукс.

 

Препоръчителни напитки

  • Вода
  • Билков чай (лайка)
  • Безкофеиново кафе
  • Безкофеинов чай

 

Противопоказни напитки

  • Кафе
  • Черен чай
  • Ментов чай
  • Горещ шоколад
  • Газирани напитки
  • Плодови и зеленчукови сокове
  • Алкохолни напитки

5 от най-ефикасните чайове за отслабване

 

Други храни

Повечето подправки са безопасни при стомашни киселини.

Внимавайте с приема на доматени сосове, люти подправки, кисели подправки и мента.

 

Препоръчителни храни

  • Риган
  • Чубрица
  • Алое вера
  • Зеленчукови супи
  • Пилешка супа (без кожата)

 

Противопоказни храни

  • Оцет
  • Сол
  • Мента
  • Чили
  • Салца
  • Доматен сок
  • Доматена паста
  • Доматени супи
  • Гаспачо
  • Люти чушки
  • Лют червен пипер

 

Заключение

Макар смятана от много хора за хронично заболяване, гастроезофагеалната рефлуксна болест може да бъде обратима. В зависимост от напредъка на заболяването, стомашните киселини могат да бъдат преборени чрез правилно хранене и здравословен начин на живот.

За най-добри резултати, поддържайте здравословно тегло, не преяждайте, спортувайте редовно и приемайте храни, богати на фибри, пробиотици, белтъчини и комплексни въглехидрати.

Избягвайте консумацията на мазни храни, пържени храни, цитрусови плодове, пикантни храни и храни с високо съдържание на рафинирана захар. Намалете приема на алкохол, кофеинови напитки и тютюнопушенето.  

Ако се опасявате, че състоянието Ви е по-сериозно и промените в начина Ви на хранене и живот не помагат, потърсете лекарска помощ.

Как да отслабваме трайно и здравословно?

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

 

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

 

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още