Висока кръвна захар – причини, симптоми и хранене

by Иван
Висока кръвна захар - причини, симптоми и хранене-Нутрима-бг

 

Какво е висока кръвна захар?

Кръвната захар представлява концентрацията на глюкоза, циркулираща свободно в кръвта. Медицинският термин за кръвна захар е “кръвна глюкоза.” Нивата на кръвна глюкоза в тялото биват строго регулирани и обикновено се поддържат в диапазона между 4 – 6 mmol/l (милимола на литър). Когато концентрацията на глюкоза надвиши горепосочените норми, настъпва състоянието на хипергликемия или висока кръвна захар. 

Според Министерството на Здравеопазването на Република България, броят на засегнатите от захарен диабет у нас наброява 500 000 души. 40% от тях дори и не подозират, че страдат от това заболяване. 

 

Висока кръвна захар – стойности

Висока кръвна захар се наблюдава когато концентрацията на глюкоза в кръвта надвиши 6.1 mmol/l, на гладно. Това състояние е известно като “преддиабетно състояние.” Когато нивата на кръвна захар надвишат 7 mmol/l, настъпва състоянието на диабет тип 2.  

Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим?

 

Кръвна глюкоза на гладно

Гликемично състояние

Между 4.4 – 6.1 mmol/l

Нормално

Между 6.1 – 7 mmol/l

Преддиабетно

Над 7 mmol/l 

Диабетно

 

Какви са причините за висока кръвна захар?

Висока кръвна захар - причини, симптоми и хранене-Нутрима-бг-1

 

Сред основните причинители на висока кръвна захар се нареждат нездравословното хранене, прекомерният прием на алкохол, липсата на физическа активност, затлъстяването и прекомерният стрес. 

 

  • Прекомерната консумация на захарни изделия
  • Прекомерната консумация на бели тестени изделия
  • Прекомерната консумация на добавена захар
  • Прекомерната консумация на газирани напитки
  • Прекомерната консумация на плодови сокове
  • Прекомерната консумация на алкохолни напитки
  • Наднорменото тегло
  • Липсата на движение и физическа активност
  • Липсата на достатъчно сън
  • Хроничният стрес
  • Приемът на някои медикаменти
  • Генетичната предразположеност

8-те златни съвета за здравословно хранене

 

Какви са симптомите на висока кръвна захар?

Основните симптоми на висока кръвна захар биват честото уриниране, повишеното чувсто на жажда, ускореният пулс, замъгленото зрение и честата умора. 

Имайте предвид, че при по-голямата част от хората с висока кръвна захар, симптомите остават незабелязани или изцяло липсват. За най-добри здравословни резултати, посещавайте личния си лекар и правете нужните профилактични изследвания редовно. 

 

  • Полиурия – често уриниране
  • Полидипсия – повишено чувство на жажда
  • Полифагия – повишено чувство на глад
  • Хиперпигментация – кожни петна
  • Тахикардия – ускорен пулс
  • Замъглено зрение
  • Загуба на тегло
  • Честа умора
  • Отпадналост

 

Как да се храним при висока кръвна захар?

 

Ако страдате от висока кръвна захар, базирайте седмичното си меню на храни с нисък гликемичен индекс, като бобови храни, пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ядки и семена. Намалете приема на месо, риба и животински продукти, като яйца, мляко и сирене. Избягвайте консумацията на захарни и сладкарски изделия, бели (рафинирани) тестени изделия, газирани напитки, плодови сокове и алкохол.

За най-добри резултати, консумирайте минимум по 20 – 25 грама фибри, приемайте поне по 3 различни зеленчука и 2 различни плода, консумирайте поне по 1 бобова храна и приемайте минимум по 1.5 литра вода, всеки ден. 

Поддържайте здравословно тегло, спортувайте редовно, наспивайте се пълноценно и избягвайте излишния стрес. 

Този начин на хранене не само ще Ви помогне в борбата с високата кръвна глюкоза, но и ще Ви предпази от бъдещо евентуално развитие на това патологично състояние.

 

  • Увеличете консумацията на бобови храни
  • Увеличете консумацията на зеленчуци
  • Увеличете консумацията на плодове
  • Увеличете консумацията на пълнозърнести храни
  • Увеличете консумацията на ядки
  • Увеличете консумацията на семена
  • Увеличете консумацията на подправки
  • Увеличете консумацията на вода
  • Намалете приема на риба
  • Намалете приема на яйца
  • Намалете приема на месо
  • Намалете приема на млечни продукти
  • Избягвайте консумацията на захарни изделия
  • Избягвайте консумацията на сладкарски изделия
  • Избягвайте консумацията на бели тестени изделия
  • Избягвайте консумацията на газирани напитки
  • Избягвайте консумацията на алкохол

20 от най-полезните съвети за здравословно хранене

 

Висока кръвна захар – заключение

Високата кръвна захар е патологично състояние на организма, което се изразява в повишени нива на глюкозата в кръвта. Сред основните причинители на това патологично състояние се нареждат нездравословното хранене, затлъстяването, заседналият начин на живот, прекомерният прием на алкохол, недоспиването и ежедневният стрес. 

Някои от най-изразените симптоми на висока кръвна захар биват полиурията, полифагията, полидипсията, хиперпигменрацията, тахикардията и честата умора. 

При наличието на висока кръвна захар, увеличете консумацията на бобови култури, пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ядки, семена и подправки. Намалете приема на месо и животински продукти. Избягвайте консумацията на захарни изделия, сладкарски изделия, бели тестени изделия, газирани напитки, енергийни напитки, плодови сокове, нектари и алкохол. 

Поддържайте оптимално тегло с ИТМ между 18.5 – 24.9, спортувайте поне по 30 – 60 минути дневно или 150 – 300 минути седмично, спете поне по 8 часа на денонощие, приемайте минимум по 1.5 – 2 литра вода дневно и избягвайте стреса.

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Leave a Comment

You may also like