Кои са най-ефикасните храни при артрит?

От Иван
Кои са най-ефикасните храни при артрит - Нутрима бг

Артрит е общото название на широка група ставни заболявания. Съществуват над 100 вида артрит, като най-разпространените биват остеоартрит, ревматоиден артрит и подагра.

В България, един на всеки петима страда от една или друга форма на артрит, като причините за неговата поява могат да бъдат ревматизъм, травма, нарушена обмяна на веществата, нездравословна диета и начин на живот.

На този етап, лек за артрит не съществува. Лечението се изразява основно в забавяне на напредването на болестта, понижаване на възпалението на ставите и облекчаване на болката.

Артритът се се влошава с течение на времето, поради което е препоръчително е да се започне с неговото лечение възможно най-бързо. Ако бъде оставено нетретирано, състоянието може да доведе до по-сериозни здравословни усложнения, инвалидност и дори смърт.

На хората, страдащи от артрит, се препоръчва промяна в начина на живот и хранителните навици, понижаване на теглото и увеличаване на физическите упражнения.

Диетата трябва да е съставена предимно от храни, които понижават възпалението и подсилват имунната система. Сред най-ефикасните храни при артрит се нареждат храните, богати на витамини, минерали, антиоксиданти, ненаситени мазнини и фибри.

 

Кои са основните видове артрит?

  • Остеоартрит – най-разпространената форма на артрит. Известна е още като остеоартроза, артроза или дегенеративна ставна болест. Характеризира се с изхабяване на ставите, което води до ограничено движение и силни болки.
  • Ревматоиден артрит – автоимунно заболяване, което започва бавно и постепенно, като най-често засяга пръстите на ръцете и краката. Съпроводено е с подуване и силна болка. Съотношението между засегнатите жени и мъже е 3 към 1.
  • Подагра – известна още като гихт. Характеризира се с възпалени, зачервени, отекли и болезнени стави. Най-често засяга фалангата на палеца на крака.
  • Ювенилен хроничен артрит – проявява се основно при децата, като може да засегне почти всички стави. Характеризира се с повишена температура, кожни обриви, увеличени лимфни възли и уголемен черен дроб.
  • Мигриращ артрит – проявява се най-вече при подрастващите, като засяга основно коленните, лакътните, раменните и глезенните стави.

 

Какви са признаците и симптомите на артрит?

  • Болки в ставите, мускулите и сухожилията
  • Сутрешна скованост
  • Скованост в ставите
  • Усещане за слабост в ставите
  • Отпадналост
  • Лесна уморяемост
  • Намален апетит
  • Понижено тегло
  • Раздразнителност
  • Понижена мобилност
  • Усещане за топлина в областта на коленете
  • Ограничена възможност за свиване на ставите

 

Кои храни понижават възпалението в тялото?

  • Растителни мазнини – зехтин, рапично олио
  • Мазна риба – сьомга, скумрия, пъстърва, сардини
  • Семена – ленено семе, конопено семе, сусамово семе
  • Ядки – орехи, лешници, бадеми, бразилски орех
  • Подправки – куркума, джинджифил, какао, канела, мащерка
  • Плодове – боровинки, портокали, ягоди, ябълки, ананас
  • Зеленчуци – кейл, домати, целина, броколи, моркови, червено цвекло
  • Бобови храни – боб, леща, грах, нахут, фъстъци

35 от най-здравословните храни на планетата

 

Кои храни повишават възпалението в тялото?

  • Рафинирани въглехидрати – бял хляб, бял ориз, тестени изделия
  • Пържени храни – пържени картофи, чипс, пържена риба
  • Сладкарски изделия – торти, еклери, тирамису, рула
  • Захарни изделия – вафли, бисквити, дражета, сухи пасти
  • Преработени меса – наденици, колбаси, кренвирши, кайма, бекон
  • Продукти за мазане – маргарин, крема сирене
  • Червено месо – свинско месо, говеждо месо, агнешко месо
  • Безалкохолни напитки – газирани напитки, студен чай, плодови соковe
  • Алкохол – бира, водка, уиски, ликьори

10 от най-вредните храни в България

 

Какви промени да наложим в начина си на живот при артрит?

  • Повишете физическата си активност
  • Релаксирайте
  • Наспивайте се добре
  • Хранете се здравословно
  • Поддържайте здравословно тегло
  • Намалете приема на алкохол
  • Преустановете тютюнопушенето
  • Намалете стреса
  • Приемайте достатъчно вода

Какво е здравословно тегло и как да го измерим?

 

Какви физически упражнения се препоръчват при артрит?

Сред най-подходящите упражнения при артрит се нареждат силовите упражнения, аеробните упражнения, разтегателните упражнения и изометричните упражнения. Избягвайте силно-натоварващите упражнения и се уверете, че си набавяте достатъчно почивка между тренировките. 

  • Вдигане на тежести
  • Ходене
  • Колоездене
  • Плуване
  • Йога
  • Тай Чи
  • Пилатес
  • Градинарство
  • Стискане на антистресова топка

 

Кои са най-ефикасните храни при артрит?

Сред най-ефикасните храни при артрит се нареждат храните, богати на омега-3 мастни киселини, фибри, антиоксидантите бета-каротин, кверцетин и ресвератрол, витамините А, С, Е и минералът селен.

За да си набавите достатъчно от тези хранителни вещества, трябва да базирате менюто си на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, бобови храни, риба, растителни мазнини, ядки, семена и подправки.

Избягвайте или сведете до минимум храните с високо съдържание на наситени мазнини, трансмазнини, рафинирани въглехидрати, добавена захар и сол.

15 от най-мощните антиоксиданти в природата

 

Омега-3 мастни киселини

  • Сьомга
  • Скумрия
  • Пъстърва
  • Сардини
  • Риба тон
  • Орехи
  • Пекан
  • Ленено семе
  • Смокиново семе
  • Чиа семена
  • Слънчогледово олио

 

Витамин А

  • Черен дроб
  • Рибено масло
  • Яйца
  • Херинга
  • Моркови
  • Сладки картофи
  • Манго
  • Спанак
  • Броколи

 

Витамин С

  • Шипка
  • Лимони
  • Портокали
  • Грейпфрут
  • Ягоди
  • Киви
  • Какаду слива
  • Ацерола
  • Гуава
  • Касис
  • Броколи
  • Кейл
  • Люти чушки

 

Витамин Е

  • Сьомга
  • Пъстърва
  • Зехтин екстра върджин
  • Бадеми
  • Лешници
  • Бразилски орех
  • Слънчогледово семе
  • Слънчогледово олио
  • Авокадо

 

Селен

  • Птиче месо
  • Риба
  • Морски дарове 
  • Яйца
  • Овесени ядки
  • Бразилски орех
  • Кафяв ориз
  • Бобови храни
  • Мляко
  • Спанак

 

Бета-каротин

  • Сладки картофи
  • Яйца
  • Моркови
  • Спанак
  • Тиква
  • Жълти пиперки
  • Броколи
  • Пъпеш
  • Праскови
  • Райска ябълка

 

Кверцетин

  • Черно грозде
  • Червено вино
  • Черен чай
  • Малини
  • Боровинки
  • Къпини
  • Горски ягоди
  • Касис
  • Ябълки
  • Аспержи
  • Кейл

 

Ресвератрол

  • Червено грозде
  • Боровинки
  • Къпини
  • Малини
  • Червено вино
  • Черен шоколад
  • Какао на прах
  • Шамфъстък

 

Фибри

  • Пълнозърнест хляб
  • Кафяви макаронени изделия
  • Кафяв ориз
  • Бобови храни
  • Овесени ядки
  • Пшенични трици
  • Плодове
  • Зеленчуци
  • Ядки
  • Семена
  • Подправки

15 от най-богатите на фибри храни в България

 

Артрит – финални думи 

Артрит е общото название на група ставни болести, които се характеризират с възпаление, силна болка и затруднена мобилност. Най-честите форми на артрит биват остеоартрит, ревматоиден артрит и подагра.

На хората, страдащи от артрит, се препоръчва да подобрят качеството си на живот, да започнат да се хранят здравословно, да повишат физическата си активност, да поддържат здравословно тегло, да понижат приема на алкохол и да преустановят тютюнопушенето.

Сред най-ефикасните храни при артрит се нареждат пълнозърнестите храни, бобовите храни, плодовете, зеленчуците, семената, ядките, рибата и яйцата.

Сред храните, които е препоръчително да се избягват, се нареждат белите тестени изделия, пържените храни, сладкарските и захарните изделия, преработените меса, газираните напитки и алкохолът.

Какво означава здравословна диета?

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

 

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

 

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още