Какво са пребиотиците – функции, ползи, храни

От Иван
Какво са пребиотиците функции ползи храни

Какво представляват пребиотиците и кои храни са богати на тях?

 

Пребиотиците са група съединения, които се съдържат в някои храни. Те благоприятстват развитието и размножаването на полезните бактерии в стомашно-чревния тракт.

Пребиотиците са най-често неразтворими фибри, които преминават почти изцяло неразградени през горната част на храносмилателната система за да достигнат до дебелото черво. Там, те биват ферментирани от полезните бактерии и служат като тяхна храна.

Макар и почти еднакви по звучене, пребиотиците и пробиотиците са две различни неща. Най-общо казано, пребиотиците са неразтворимите фибри, които служат за храна на пробиотиците (полезните бактерии).

Kолко плодове и зеленчуци е препоръчително да ядем?

 

Съединенията, които се класифицират като пребиотици:

  • Преминат през храносмилателната система неразградени и не се влияят от действието на стомашните киселини и храносмилателните ензими
  • Избирателно биват ферментирани от полезните бактерии
  • Избирателно набелязват и промотират развитието на полезните бактерии

 

Консумацията на пребиотици има здравословен ефект

Приема на пребиотици оказва здравословен ефект върху организма. Най-добрите хранителни източници са растителните въглехидрати от вида на олигозахаридите. Фруктани и галактани са два вида олигозахариди, които имат най-голям принос за благоприятното развитие и размножаване на полезните стомашно-чревни бактерии.

 

Здравословни свойства на пребиотиците

  • Спомагат за добрия баланс между полезните и вредните бактерии в стомашно-чревния тракт
  • Понижават риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Могат да смекчат признаците на някои алергии
  • Подобряват действието на храносмилателната и отделителната система
  • Подсилват имунната система
  • Подпомагат отслабването

Какво е здравословно тегло и как да го измерим?

 

Храни с най-голямо съдържание на пребиотици

  • Цикория – 65%
  • Гулия – 30%
  • Глухарче – 25%
  • Чесън – 20%
  • Праз – 10%
  • Кромид – 9%
  • Аспержи – 5%
  • Пшеничен зародиш – 5%
  • Банани – 1%
  • Ябълки
  • Овес
  • Ръж
  • Водорасли
  • Ленено семе

15 от най-богатите на фибри храни в България

 

Заключение

Пребиотиците са изключително полезни за нашето здраве. Те подпомагат развитието на полезните стомашно-чревни бактерии. Редовната консумация на пребиотици намалява риска от развитие на редица болести, като сърдечно-съдови заболявания, високо кръвно налягане, диабет тип 2 и рак на дебелото черво.

Приема на пребиотици подсилва имунитета и подобрява работата на храносмилателната и отделителната системa. Термичната обработка на храните, богати на пребиотици, може да намали здравословните им качества. Консумирайте тези храни в суров вид, когато това е възможно.  

20 от най-полезните храни за здраво сърце

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с вашето семейство и приятели?

 

Също така, можете да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, Twitter и Instagram.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу. Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още