Какво са пребиотиците – функции, ползи, храни

От Иван
Какво са пребиотиците функции ползи храни

 

Какво представляват пребиотиците и кои храни са богати на тях?

Пребиотиците са група съединения, които се съдържат в някои храни. Те благоприятстват развитието на полезните бактерии в чревния тракт.

Пребиотиците са най-често неразтворими фибри, които преминават почти изцяло неразградени през горната част на храносмилателната система за да достигнат до дебелото черво. Там, те биват ферментирани от полезните бактерии и служат като тяхна храна.

Макар почти еднакви по звучене, пребиотиците и пробиотиците са две съвсем различни неща. Най-общо казано, пребиотиците са неразтворимите фибри, които служат за храна на пробиотиците (полезните бактерии).

 

Съединенията, които се класифицират като пребиотици:

  • Преминат през храносмилателната система неразградени и не се влияят от действието на стомашните киселини и храносмилателните ензими
  • Избирателно биват ферментирани от полезните бактерии
  • Избирателно набелязват и промотират пролиферацията на полезните бактерии

 

Консумацията на пребиотици има здравословен ефект

Какво са пребиотиците - функции, ползи, храни-Нутрима-бг-1

 

Приема на пребиотици оказва здравословен ефект върху организма. Най-добрите хранителни източници са растителните въглехидрати от вида на олигозахаридите. Фруктани и галактани са два вида олигозахариди, които имат най-голям принос за благоприятното развитие и размножаване на полезните чревни бактерии.

 

Здравословни свойства на пребиотиците

  • Спомагат за добрия баланс между полезните и вредните бактерии в стомашно-чревния тракт
  • Понижават риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Могат да смекчат признаците на някои алергии
  • Подобряват действието на храносмилателната и отделителната система
  • Подсилват имунната система
  • Подпомагат отслабването

Прочетете още: 5 от най-ценните съвети за здравословно отслабване

 

Храни с най-високо съдържание на пребиотици

 

  • Цикория – 65%
  • Гулия – 30%
  • Глухарче – 25%
  • Чесън – 20%
  • Праз – 10%
  • Кромид – 9%
  • Аспержи – 5%
  • Пшеничен зародиш – 5%
  • Банани – 1%
  • Ябълки
  • Овес
  • Ръж
  • Водорасли
  • Ленено семе

 

Пребиотиците – заключение

Пребиотиците са изключително полезни за нашето здраве. Те подпомагат развитието на полезните бактерии. Редовната консумация на пребиотици намалява риска от развитие на редица болести, като сърдечно-съдови заболявания, високо кръвно налягане, диабет тип 2 и рак на дебелото черво.

Приема на пребиотици подсилва имунитета и подобрява работата на храносмилателната и отделителната системa. Термичната обработка на храните, богати на пребиотици, може да намали здравословните им качества. Консумирайте тези храни в суров вид, когато това е възможно.  

Прочетете още: 3 от най-полезните съвети за здрав имунитет

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Alexander R. Moschen, Verena Wieser, and Herbert Tilg (2012). Dietary Factors: Major Regulators of the Gut’s Microbiota. Gut and Liver.
  2. Joanne Slavin (2013). Fiber and Prebiotics: Mechanisms and Health Benefits. Nutrients.
  3. Macfarlane GT, Steed H, Macfarlane S. (2008). Bacterial metabolism and health-related effects of galacto-oligosaccharides and other prebiotics. Journal of Applied Microbiology.
  4. Nicole M. Koropatkin, Elizabeth A. Cameron, and Eric C. Martens (2014). How glycan metabolism shapes the human gut microbiota. Nat Rev Microbiol.
  5. Ning Zhang et al. (2013). Study on prebiotic effectiveness of neutral garlic fructan in vitro. Food Science and Human Wellness.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации