Какво е кефир и какви са неговите здравословни ползи?

От Нутрима
Какво е кефир и какви са неговите здравословни ползи - Нутрима бг

Кефир, известен още като Талай или Булгарос, е вид ферментирала млечна напитка, която се получава след заквасване на прясно мляко с помощта на кефирни зърна. Прясното мляко най-често бива краве, овче или козе. Понякога, за направата на кефир, се използва и кобилешко мляко, но тогава, получената напитка се нарича Кумис. 

Кефирните зърна, наричани още кефирна гъба или тибетска гъба, представляват комбинация от полезни бактерии (пробиотици) и квасни гъбички (дрожди), които са свързани в матрица от белтъци, липиди и захариди. На външен вид, тибетската гъба наподобява формата на цветно зеле или карфиол. 

Редовната консумация на кефир е свързана с редица здравословни ползи, като подобрена храносмилателна система, подсилена имунна система, подобрена мозъчна функция, както и с понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания, някои видове рак и диабет тип 2

 

Какви са здравословните качества на кефира?

Кефира е богат на редица полезни хранителни вещества, като завършени белтъчини, витамини, минерали и пробиотици. 

 

  • Богат на завършени белтъчини
  • Високо съдържание на пробиотици
  • Богат на калций, магнезий, цинк, желязо и фосфор
  • Богат на витамини от група В 
  • Добър източник на витамините А, D, E
  • Богат на полезни органични киселини 

Какво са пробиотиците и какви са техните ползи?

 

Какъв е пробиотичният профил на кефира? 

Кефирната напитка съдържа изключително богата и разнообразна пробиотична микрофлора. За разлика от киселото мляко, което обикновено съдържа 2 вида пробиотици (L. bulgaricus и S. thermophilus), в пробиотичния профил на кефира влизат над 20 вида полезни бактерии. 

Някои от основните пробиотици, съдържащи се в кефира, биват:

 

  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus bulgaricus
  • Lactobacillus kefiranofaciens
  • Bifidobacterium bifidum
  • Streptococcus thermophilus
  • Lactobacillus helveticus
  • Lactobacillus plantarum
  • Lactococcus lactis
  • Lactobacillus casei
  • Leuconostoc cremoris
  • Streptococcus cremoris
  • Streptococcus lactis

 

Какви са здравословните ползи от приема на кефир? 

Кефирът представлява една изключително полезна и лесно смилаема напитка, която изразява редица здравословни ползи. Редовната консумация на кефир води до подобрена имунна и храносмилателна система, подобрена мозъчна функция и кръвно налягане, както и до понижен риск от развитие на редица хронични заболявания, като инфаркт, инсулт, рак, диабет тип 2 и затлъстяване. 

 

  • Подобрява действието на храносмилателната система
  • Подсилва имунната система
  • Подобрява функцията на мозъка
  • Регулира нивата на кръвно налягане 
  • Поддържа кожата здрава и еластична 
  • Забавя процесите на стареене
  • Балансира чревната флора
  • Подобрява качеството на съня
  • Подобрява бъбречната функция
  • Бори депресията
  • Подпомага отслабването
  • Смекчава симптомите на алергия
  • Подобрява потентността
  • Подпомага лечението на цироза
  • Помага при дефицит на концентрацията
  • Изразява мощни антиоксидантни свойства
  • Подобрява бъбречната функция
  • Подпомага лечението на анемия
  • Понижава риска от развитие на остеопороза
  • Понижава риска от развитие на атеросклероза
  • Понижава риска от развитие на невроза
  • Понижава риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Понижава риска от развитие на рак
  • Понижава риска от развитие на диабет тип 2
  • Понижава риска от развитие на затлъстяване

Как затлъстяването може да повлияе на моето здраве?

 

Как да си направим кефир в домашни условия?

Процеса на получаване на кефир в домашни условия наподобява този на домашно приготвеното кисело мляко. За целта са ви необходими предварително измити под чешмяна вода кефирни зърна, които се поставят в студено прясно мляко, в съотношение 1 : 10. Ферментацията продължава около 12 – 24 часа при оптимална температура от 22 градуса по Целзий и далеч от пряка слънчева светлина.

След ферментацията, кефирната гъба се прецежда, а получената кефирна напитка се оставя в хладилника за 24 часа, за да узрее напълно и стане годна за консумация. Гъстият горен слой индикира добра ферментация. За най-добри резултати, използвайте дървени или пластмасови лъжици и цедки. Най-добре, полученият кефир може да се определи като леко газиран, леко кисел, гъст айрян. 

Прецедената кефирна гъба се използва за направата на нов кефир или се приготвя за съхранение. На всеки 20 дни, кефирните зърна удвояват масата и обема си.

 

Как да консумираме кефира?

Кефирът може да бъде консумиран самостоятелно или използван за направата на различни смутита, шейкове и плодови напитки. Към него могат да се добавят плодове, ядки, мед, кленов сироп, прясно или кисело мляко. 

За най-добри резултати, консумирайте в продължение на 20 дни, след което е препоръчително да починете 10 дни. 

Имайте предвид, че през първите 1 – 2 седмици, приема на кефир може да доведе до повишено газообразуване, а в някои случаи и до диария. Тези симптоми са временни и се дължат на свойството на кефира да повишава активността на храносмилателната система. За най-добри резултати, в началото приемайте кефира вечер. 

Какво е диария и как да се храним при нейното наличие?

 

Какви видове мляко може да използваме за направата на кефир? 

Кефир може да бъде получен от всички видове мляко от бозайници, както и от различни видове ядкови и зърнени млечни алтернативи. Имайте предвид обаче, че факторите, необходими за нормалното развитие и растеж на кефирната гъба, са налични само тогава, когато се използва мляко от бозайници. 

 

  • Краве мляко
  • Овче мляко
  • Козе мляко
  • Биволско мляко
  • Кобилешко мляко
  • Камилско мляко
  • Соево мляко
  • Бадемово мляко
  • Кокосово мляко
  • Оризово мляко

 

Как да съхраняваме кефирната гъба? 

Най-добре, кефирните зърна се съхраняват в изсушено състояние или потопени в прясно мляко, при температура от около 4 градуса по Целзий. Препоръчително е прясното мляко да се подменя на всеки 10 дни. 

Изсушената кефирна гъба се поставя в найлоново пликче, поръсва се със сухо мляко и се прибира във фризера. По този начин, тя може да бъде съхранявана в продължение на 1 година. 

 

Кефир – заключение

Кефир е вид ферментирала млечна напитка, чиято редовна консумация води до редица здравословни ползи, като подобрена имунна и храносмилателна система, подобрена мозъчна, бъбречна и чернодробна функция, както и до понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания, рак, диабет тип 2 и затлъстяване. 

Тази полезна напитка, произхождаща от Източна Европа и Средна Азия, може да бъде приготвена в домашни условия, изключително лесно. За целта са Ви необходими прясно мляко и кефирна гъба, а получената консистенция наподобява леко газиран, леко кисел, гъст айрян. 

За най-добри резултати, консумирайте кефира в продължение на 20 дни, след което си вземете 10 дни почивка. Ако в началото вкуса Ви се стори прекалено кисел или натрапчив, можете да подсладите напитката с любимия си плод, мед или кленов сироп. 

35 от най-здравословните храни на планетата

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

 

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

 

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

1 Коментара
0

Прочетете още

1 Коментара

Avatar
Стенли Травъл 11.08.2019 - 18:04

Най-популярната руска напитка! Наистина много помага, задължително я пробвайте. Малко е странна на вкус, но се свиква 🙂

Отговори

Оставете коментар