Синбиотици – определение, здравословни ползи и храни

От Иван
Синбиотици - определение, здравословни ползи и храни-Нутрима-бг

 

Какво е синбиотици?

За да си отговорим на въпроса какво е синбиотици, най-добре, първо ще направим крачка назад и ще си припомним какво са пробиотици и пребиотици. Пробиотици е общото название на милиардите полезни бактерии, които населяват дебелото черво и долната част на тънкото черво. Пребиотиците, от друга страна, представляват вид несмилаеми въглехидрати, по-известни като фибри, които служат за храна на полезните бактерии. 

Казано с други думи, пробиотиците са полезните чревни бактерии, които допринасят за оптималната функция на храносмилателната, отделителната, имунната и нервната система, докато пребиотиците са несмилаемите баластни вещества, които служат за храна на полезните бактерии и допринасят за тяхната пролиферация.

И така, ето че стигнахме и до отговора на въпроса: “Какво е синбиотици?”. Синбиотиците са вид натурални добавки, обикновено във вид на таблетки, капсули или сашета, които представляват комбинация от пробиотици и пребиотици. В повечето случаи, синбиотичните добавки се състоят от един или няколко щама (видове) пробиотици и поне един вид пребиотик (най-често инулин). 

Основната цел на синбиотиците е увеличаване на ползите от приема на пробиотици и пребиотици, чрез взаимно допълване или синергетика. Някои клинични изследвания са открили, че едновременният прием на пробиотик с пребиотик, може да има положителен ефект и да допринесе за по-бързото и оптимално развитие на полезната чревна флора. 

Каква е разликата между пробиотици и пребиотици?

 

Какви са здравословните ползи от приема на синбиотици?

Синбиотици - определение, здравословни ползи и храни-Нутрима-бг-2

 

Редовният прием на синбиотици води до подобрена храносмилателна функция, подсилен имунитет, подобрен бактериален баланс, както и до понижен риск от развитие на някои хронични заболявания, като колоректален рак, инфаркт и затлъстяване.

 

  • Подобрява храносмилателна функция
  • Подсилват имунната система
  • Допринасят за редовно изхождане
  • Потискат развитието на вредните чревни бактерии 
  • Подобряват мозъчното действие
  • Борят депресията
  • Намаляват развитието на алергии
  • Подобряват стомашно-чревния микробен баланс
  • Понижават риска от развитие на рак на дебелото черво
  • Понижават риска от развитие на затлъстяване
  • Понижават риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания

 

Хранителни източници на пробиотици, пребиотици и синбиотици

Синбиотици - определение, здравословни ползи и храни-Нутрима-бг-1

 

Сред храните с най-високо съдържание на пробиотици се нареждат ферментиралите храни, като киселото мляко, киселото зеле, кефирът и домашният ябълков оцет.

Пребиотиците се съдържат основно в храните от растителен произход. Сред най-богатите на пребиотици храни се нареждат гулията, аспержите, артишокът, коренът от цикория, чесънът, праз лукът и зелените банани. 

Както може би се досещате вече, храните богати на синбиотици, представляват комбинация от пробиотични и пребиотични храни. Сред най-богатите на синбиотици хранителни комбинации се нареждат киселото мляко с чесън, овесените ядки с кисело мляко, бобът с кисело зеле, бобът с кисели краставички и аспержите с ябълков оцет. 

 

Храни, богати на пробиотици

  • Домашно кисело мляко
  • Кисело зеле
  • Кефир
  • Домашен ябълков оцет
  • Туршия
  • Кисели краставички
  • Комбуча
  • Боза

7 от най-полезните пробиотични храни

 

Храни, богати на пребиотици

  • Зелени банани
  • Аспержи
  • Артишок
  • Праз лук
  • Чесън
  • Гулия
  • Корен на цикория
  • Овесени ядки
  • Боб
  • Ябълки
  • Смокини
  • Ленено семе

 

Храни, богати на синбиотици

  • Кисело мляко с банан или ябълка
  • Овесени ядки с кисело мляко
  • Боб с кисело зеле
  • Туршия с гулия или корен от цикория
  • Кисело мляко с чесън
  • Аспержи с ябълков оцет
  • Кисело мляко с ленено семе
  • Салата от боб с кисели краставички
  • Овесена каша с кисело мляко, ябълки и ленено семе

 

Синбиотици – заключение

 

Синбиотиците представляват комбинация от пробиотици и пребиотици. Редовният прием на синбиотици е свързан с редица ползи за здравето, като подобрена храносмилателна функция, подсилена имунна система, подобрен тонус и енергиен баланс, както и понижен риск от развитие на редица хронични заболявания и нежелани патологични състояния. 

Сред храните с най-богато съдържание на синбиотици се нареждат хранителните комбинации от пробиотични и пребиотични храни, като кисело мляко с банан, боб с кисело зеле или овесена каша с кисело мляко, ябълки и ленено семе.

Закуска от овесени ядки, кисело мляко, ябълка и орехи

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Dinesh K. Dahiya, et al. (2017). Gut Microbiota Modulation and Its Relationship with Obesity Using Prebiotic Fibers and Probiotics: A Review. Frontiers in Microbiology.
  2. Kavita. R. Pandey, et al. (2015). Probiotics, prebiotics and synbiotics- a review. Journal of Food Science and Technology.
  3. Marimuthu Anandhara, et al. (2014). Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Hypercholesterolemia: A Review. Chinese Journal of Biology.
  4. Nongyao Kasatpibal, et al. (2017). Effectiveness of Probiotic, Prebiotic, and Synbiotic Therapies in Reducing Postoperative Complications: A Systematic Review and Network Meta-analysis. Clinical Infectious Diseases.
  5. Paulina Markowiak, et al. (2017). Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Human Health. MDPI.
  6. Sean M. Kearney, et al. (2018). Designing synbiotics for improved human health. Microbial Biotechnology.
0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още