Всичко, което трябва да знаем за холестерола

От Нутрима
Всичко, което трябва да знаем за холестерола

Какво е холестерол и какви са неговите функции?

 

Холестерола е вид стероид, който спада към семейството на липидите. Липидите са голяма група органични съединения, които освен холестерола, включват и мазнините (триглицеридите), диглицеридите, стеролите и мастно-разтворимите витамини.

Въпреки че този липид има доста лоша слава, той изпълнява някои жизнено-важни функции в човешкия организъм. Холестеролът участва в структурата на клетъчните мембрани, в строежа на витамин D и някои важни хормони, като естроген, андростерон, прогестерон и тестостерон, допринася за оптимален метаболизъм и участва в производството на жлъчни киселини.

 

Синтез и източници на холестерол

Човешкият организъм има способността да произвежда необходимите количества холестерол. Човек, който тежи около 70 килограма, произвежда около 1 грам холестерол на ден. Човешкото тяло съдържа около 35 грама, като по-голямата част от това количество се намира в клетъчните мембрани.

Освен синтезиран в тялото, холестеролът може да бъде приет и отвън – чрез храната. Богатите на наситени и трансмазнини храни имат най-голяма заслуга в това отнишение. Трябва да знаем обаче, че директния прием на холестерол чрез храната не оказва толкова голямо влияние върху общото количество холестерол в тялото.

Тялото ни има способността да преработва и изхвърля по-голямата част от диетичния холестерол, както и да понижава вътрешния синтез за да компенсира за по-големия прием отвън.

И все пак, прекалено големите количества холестерол, приети от храната, могат да доведат до завишени нива на общия холестерол, което е предпоставка за развитие на сърдечно-съдови заболявания. Препоръчително е дневният прием на холестерол да не надвишава 300 мг.

10 от най-вредните храни в България

 

Препоръчителен прием на холестерол

  • Холестерол – не повече от 300 мг. (особено за хора със завишени нива)
  • Наситени мазнини – не повече от 10% от дневния прием на калории
  • Трансмазнини – не повече от 2% от дневния прием на калории

 

Видове холестерол

Холестеролът, който циркулира в кръвта, се пренася от специални съединения, наречени липопротеини. Липопротеините бива три основни вида – с ниска плътност (LDL), с много ниска плътност (VLDL) и с висока плътност (HDL).

  • LDL пренася големи количества липиди към различните органи в тялото. Той е наречен още “лош холестерол”, тъй като по-високите нива могат да доведат до развитието на сърдечно-съдови заболявания.
  • HDL спомага за отстраняването на липидите от тялото, като се свързва с тях и ги пренася към черния дроб за преработка. HDL холестерола се нарича още “добър холестерол”, тъй-като той понижава риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания.
  • VLDL участва в транспорта на триглицеридите от черния дроб към различните органи, с което може да доведе до повишаване на риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания.

 

Когато се говори за общ холестерол в кръвта, обикновено се има предвид общото количество на LDL и HDL холестерол. Колкото по-ниско е количеството на LDL и по-високо е количеството на HDL, толкова по-малък е риска от развитие на инфаркт и инсулт.

Количество LDL е винаги с няколко пъти по-високо, от това на HDL. Тяхното съотношение не бива да превишава 4:1 (LDL:HDL), тъй-като при по-високо съотношение, холестерола започва да се натрупва по стените на артериите, което води до формирането на плаки.

20 от най-полезните храни за здраво сърце

 

Нормални стойности на холестерола

Нормалните стойности на холестерола в кръвта са между 3.5 – 7.5 ммол/л. (милимола на литър). От здравословна гледна точка е препоръчително стойностите на общия холестерол да не надвишават 5 ммол/л. При по-високи нива, риска от развитие на инфаркт и инсулт се увеличава.

Нивата на холестерол между 5 – 6.5 ммол/л. се разглеждат като леко завишени, тези между 6.5 – 7.5 ммомл/л.- като умерено завишени, а тези, които надвишават 7.5 -7.8 ммол/л. – като много високи стойности.

 

Храни, които понижават лошия холестерол

Храните, които понижават нивата на лошия холестерол са богати на разтворими фибри, ненаситени мастни киселини, витамини, минерали и антиоксиданти и бедни на наситени и трансмазнини. Повечето от тези храни дори притежават свойството да повишават нивата на добрия холестерол.

 

  • Бобови храни – боб, леща, грах, нахут
  • Плодове – горски плодове, цитрусови плодове, ябълки, авокадо
  • Зеленчуци – броколи, аспержи, карфиол, моркови, спанак
  • Пълнозърнести храни – овес, ечемик, ръж
  • Мазна риба – сьомга, скумрия, пъстърва, херинга
  • Зехтин
  • Чай – зелен, черен, бял
  • Ядки – бадеми, лешници, орехи
  • Черен шоколад – съдържание на какао над 70%

15 от най-богатите на фибри храни в България

 

Храни, които повишават лошия холестерол

Храните, които повишават лошия холестерол, са храните с високо съдържание на наситени мазнини, трансмазнини, частично хидрогенирани мазнини, сол и добавена захар.

 

  • Захарни изделия – торти, вафли, бисквити
  • Прераборени меса – колбаси, бекон, шунка
  • Пържени храни
  • Маргарин
  • Рафинирани храни 
  • Млечни продукти с висока масленост – сирене, масло, високомаслено мляко

 

В заключение

Холестеролът изпълнява важни физиологични функции. Тялото ни има нужда от определени количества холестерол за да функционира оптимално. Проблемите започват да идват тогава, когато тези количества нараснат драстично. 

Прекомерният прием на храни, които допринасят за повишаване на холестерола, може да доведе до завишен риск от развитие на метаболитен синдром и сърдечно-съдови заболявания.

За да сте здрави и да поддържате нивата на холестерол в нормите, трябва да се стремите да консумирате добре балансирана и разнообразна диета, богата на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, бобови култури, риба, ядки и семена.

Бъдете физически активни, като спортувате поне по 150 минути седмично. Избягвайте храните с високо съдържание на наситени мазнини, трансмазнини, частично хидрогенирани мазнини, сол и добавена захар.

35 от най-здравословните храни на планетата

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с вашето семейство и приятели?

 

Също така, можете да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, Twitter и Instagram.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу. Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Прочетете още

Оставете коментар