Какви са здравословните ползи от приема на ябълков оцет?

От Нутрима
Какви са здравословните ползи от приема на ябълков оцет - Нутрима бг

Информацията в тази статия се отнася за домашно приготвен ябълков оцет. 

 

Какво е ябълков оцет? 

Ябълков оцет е вид пробиотична, кисела напитка, която се приготвя чрез ферментацията на ситно нарязани и потопени във вода ябълки или прясно изцеден ябълков сок, с помощта на пробиотици и дрожди. Процесът за приготвянето на домашен ябълков оцет може да бъде разделен на 2 основни етапа. 

Първия етап е етапа на алкохолната ферментация, наричан още сладка ферментация. По време на този етап, захарта се превръща в алкохол. Препоръчително е да прибавите оцетна гъба от приготвен преди това домашен ябълков оцет или щипка суха мая, за да ускорите ферментационния процес. 

През втория етап, алкохолът бива преработен в оцетна киселина чрез действието на новообразувалите се оцетнокисели бактерии от рода Acetobacter. Всичко това води до образуването на оцетна киселина и малиева киселина, чиято комбинация придава характерния кисел вкус на ябълковия оцет. 

 

Кои са основните пробиотици в ябълковия оцет? 

В състава на ябълковия оцет участват основно полезни бактерии от видовете Acetobacter и Komagataeibacter. Редовната консумация на храни, богати на пробиотици, е свързана с редица здравословни ползи. 

 

  • Acetobacter pasteurianus
  • Acetobacter ghanensis
  • Komagataeibacter oboediens
  • Komagataeibacter saccharivorans

Какво са пробиотиците и какви са техните ползи?

 

Какви са здравословните ползи от приема на ябълков оцет? 

Ябълковият оцет е изключително богат на витамини, минерали, антиоксиданти, пробиотици и ензими. Редовният прием на домашно приготвен ябълков оцет води до редица здравословни ползи, като подобрени нива на холестерол и кръвна захар, подобрена храносмилателна функция, подсилена имунна система, както и до понижен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания, рак, диабет тип 2, затлъстяване и остеопороза. 

 

  • Подобрява функцията на храносмилателната система 
  • Подобрява мозъчното действие 
  • Подсилва имунната система
  • Подсилва здравината на костите 
  • Регулира нивата на холестерола
  • Регулира нивата на кръвната захар
  • Подобрява функцията на черния дроб
  • Изразява мощни антиоксидантни свойства 
  • Изразява мощни антибактериални и антивирусни свойства
  • Предпазва от чревни инфекции
  • Подопомага пролиферацията на полезните чревни бактерии
  • Понижава риска от развитие на кожни заболявания
  • Понижава риска от развитие на разширени вени
  • Понижава риска от развитие на затлъстяване
  • Понижава риска от развитие на диабет тип 2
  • Понижава риска от развитие на рак на дебелото черво
  • Понижава риска от развитие на сърдечни заболявания
  • Понижава риска от развитие на остеопороза

Как да намалим риска от сърдечно-съдови заболявания?

 

Как да приемаме ябълковия оцет?

За най-добри здравословни резултати, приемайте ябълков оцет 3 пъти дневно, около 15 – 30 минути преди всяко основно хранене. Можете да го приемате самостоятелно (1 супена лъжица), смесен с мед (1 с.л. ябълков оцет и 1 с.л. мед) или като го прибавите към чаша вода (1 с.л. ябълков оцет в 250 мл. вода). 

Разбира се, ако самостоятелната консумация на ябълков оцет не е по Вашия вкус, то можете да го приемате прибавен към смутита, шейкове, салати, ястия, супи или дори чай. Препоръчително е, когато приемате ябълковия оцет чист, да изпиете чаша вода непосредствено след това и да изплакнете устата си, за да предпазите зъбния емайл от действието на оцетната киселина. 

 

Как да си приготвим ябълков оцет вкъщи? 

Приготвянето на ябълков оцет в домашни условия отнема около 4 – 6 седмици, но чакането си заслужава, тъй като това е най-добрият начин да се сдобиете със 100% натурален, здравословен ябълков оцет. 

За стартова суровина можете да използвате както нарязани ябълки, така и прясно изцеден ябълков сок. Ако използвате прясно изцеден сок, пропуснете стъпки 1, 2 и 7. От 1 килограм ябълки се получава около 500 милилитра ябълков оцет. 

Готовата напитка е с плътен кафяв цвят и остър мирис, а когато бъде обърната към светлината, може да се забележи плуваща сива субстанция, която наподобява паяжина. Това е така наречената “майка”, в която се съдържат повечето полезни хранителни вещества, и на която ябълковият оцет дължи основните си здравословните свойства.

За съжаление, повечето видове купешки ябълков оцет преминават през постьоризация, филтриране и избистряне, което води до унищожаването и премахването на “майката”, в следсвтие на което, напитката губи голяма част от полезните витамини, минерали, антиоксиданти и ензими. 

Имайте предвид, че домашно приготвеният ябълков оцет може да съдържа до 2 – 3% алкохол. 

 

  1. Измийте и нарежете добре узрелите ябълки на ситни кубчета 
  2. Поставете ябълките в съд с широко гърло и залейте с топла вода 
  3. Добавете захар или мед (или комбинация от двете) – 300 гр на 1 кг ябълки
  4. Добавете оцетна гъба или щипка суха мая 
  5. Покрийте отвора на съда с тензух и поставете на топло място 
  6. Разбърквайте ябълките или сока периодично 
  7. След 2 седмици отстранете ябълките и върнете прецедения сок обратно в съда за още 2 – 4 седмици при температура около 20 – 30 градуса по Целзий
  8. На повърхността на течността започва да се образува оцетна гъба, част от която може да се отстрани и използва за направата на нов ябълков оцет
  9. Ябълковият оцет е готов за консумация когато оцетната гъба потъне на дъното
  10. Прецедете течността в стъклени бутилки и съхранявайте на тъмно и прохладно място при температура около 6 – 8 градуса по Целзий (най-добре в хладилника)

 

Ябълков оцет – заключение

Ябълковият оцет е вид пробиотична напитка, която изразява редица здравословни свойства. Редовният прием на ябълков оцет е свързан с подобрена храносмилателна и мозъчна функция, подсилена имунна и костна система, както и с понижен риск от развитие на множество хронични заболявания, като диабет тип 2, инфаркт на миокарда, инсулт, рак и затлъстяване. 

За най-добри здравословни резултати, консумирайте домашно приготвен ябълков оцет, 3 пъти дневно, 15 – 30 минути преди хранене. 

7 от най-полезните пробиотични храни

 

Използвани източници

  1. Johnston, C.S., Kim, C.M., Buller, A.J. (2004). Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes. Diabetes Care.
  2. Johnston, C.S., Buller, A.J. (2005). Vinegar and peanut products as complementary foods to restore postprandial glycemia. Journal of the American Dietetic Association.
  3. Sami, W., Ansari,T., Butt,N.S., Hamid,M.R. (2017). Effect of diet on type 2 diabetes mellitus: A review. 
  4. Stornik, A., Skok, B., Trcek, J. (2016). “Comparison of Cultivable Acetic Acid Bacterial Microbiota in Organic and Conventional Apple Cider Vinegar.” Food Technology and Biotechnology. 
  5. Yagnik,D., Serafin,V., and Shah,A.J. (2018). Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expression.

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Прочетете още

Оставете коментар