Колаген – функции, храни и производство

От Иван
Колаген - функции, храни и производство - Нутрима бг

Какво е колаген?

Колаген е вид влакнест белтък, който участва в структурата на почти всички тъкани и органи в човешкото тяло. Колагенът е изключително здрав и издръжлив на опън и разтягане. Той е един от главните протеини в тялото на бозайниците, състявлявайки около 25 – 35% от цялата протеинова маса. 

Колагенът е основният градивен компонент на зъбите, костите, хрущялите и сухожилията. Той участва в структурата на кръвоносните съдове, мускулите, очите, чревния тракт и междупрешленните дискове. Кожата дължи своята здравина и еластичност именно на колагена, а неговото намаляване води до появата на бръчки и отпуснатост.

Основните фактори, които водят до деградацията на колаген в тялото, биват напредването на възрастта, нездравословното хранене и нездравословният начин на живот. 

20 от най-полезните съвети за здравословно хранене

 

Какви са симптомите на колагенова недостатъчност?

Сред основните симптоми, които сигнализират за липсата на колаген в тялото, се нареждат появата на бръчки и целулит, ставните болки, липсата на енергия и нарушената подвижност. 

 

  • Поява на бръчки
  • Суха кожа
  • Изтъняване на косата
  • Болки в ставите 
  • Поява на целулит
  • Разширени вени 
  • Скованост
  • Нарушена подвижност 
  • Чупливи нокти
  • Отслабено зрение
  • Липса на енергия
  • Отпадналост

 

Кои храни засилват производството на колаген?

Сред основните храни, които засилват производството на колаген в тялото, се нареждат птичето месо, рибата, яйцата, бобовите храни, цитрусовите плодове и костният бульон.

Това са храни, богати на омега-3 мастни киселини, завършени белтъчини, антиоксиданти, витамините А, С и Е и минералите манган, мед и цинк. 

 

  • Птиче месо
  • Риба
  • Яйца
  • Костен бульон
  • Чесън
  • Чушки
  • Цитрусови плодове
  • Горски плодове
  • Бобови култури
  • Зеленолистни зеленчуци
  • Тропически плодове
  • Ядки
  • Киноа
  • Сладки картофи
  • Авокадо
  • Кисело мляко

Кои са най-ефикасните храни против бръчки?

 

Кои храни засилват колагеновата деградация?

Сред основните храни, които водят до деградацията на колаген, се нареждат пържените храни, преработените месни продукти, захарните изделия и белите тестени изделия.

Обикновено, това са храни с високо съдържание на наситени мазнини, трансмазнини, рафинирана захар, сол и консерванти. 

 

  • Пържени храни
  • Преработени меса
  • Бели тестени изделия
  • Захарни изделия
  • Сладкарски изделия
  • Солени изделия
  • Газирани напитки
  • Бързи закуски

 

Кои са факторите, които водят до деградацията на колаген?

Сред основните фактори, които водят до деградацията на колаген в тялото, се нареждат напредването на възрастта, нездравословното хранене, нездравословният начин на живот и прекомерният стрес. 

 

  • Напредването на възрастта
  • Ултравиолетовата слънчева светлина 
  • Тютюнопушенето
  • Нездравословното хранене
  • Липсата на физическа активност 
  • Прекомерната употреба на алкохол
  • Прекомерният прием на рафинирана захар
  • Прекомерният стрес

25 от най-ефикасните храни против стареене

 

Как да увеличим производството на колаген в нашето тяло?

Сред най-ефикасните методи, за увеличаване на производството на колаген и забавяне на неговата деградация, се нареждат здравословното хранене и здравословният начин на живот. 

 

  • Базирайте менюто си на пълнозърнести храни, бобови храни, птиче месо, риба, яйца, плодове, зеленчуци, ядки и семена
  • Избягвайте или сведете до минимум консумацията на пържени храни, преработени месни продукти, захарни изделия, газирани напитки и рафинирани тестени изделия
  • Намалете приема на алкохол
  • Откажете цигарите 
  • Спортувайте редовно
  • Пийте достатъчно вода 
  • Избягвайте прекомерното излагане на слънчева светлина 
  • Избягвайте стреса 

Здравословен начин на живот – що е то?

 

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

 

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

 

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

 

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още