Как да подсилим имунната система при децата?

От Милица

 

Съвременният начин на живот и влошената екология играят важна роля във функционирането на имунната система при децата. 

Детският имунитет се различава съществено от този на възрастния човек, тъй като не е напълно развит и усъвършенстван, затова е добре да се запознаем с доказано добрите методи и средства за неговото укрепване.

В следващите редове ще разгледаме по-подробно функцията на имунната система при децата. И така, нека започваме!

 

Ролята на имунната система при децата

Имунната система при възрастния организъм представлява съвкупност от множество клетки и редица процеси. Тази съвкупност го предпазва от външни агресори като вируси, бактерии, паразити и др. 

Механизмът на функциониране на имунната система при децата е по-различен. След раждането си бебето наследява антитела от майката, които го предпазват от инфекции. Тези антитела обаче са активни около 6 месеца, след което изчезват. Вследствие на това, детският организъм започва да изгражда собствен имунитет (до около 7-мата година). 

Когато имунната система на детето се сблъска с дадени болестотворни организми, тя се учи как да реагира на тях и при следващ контакт със същите агенти, тя вече знае как да се справи и успешно противодейства.

Ето защо не е необходимо да поставяте стриктни ограничения и да държите вашето дете в „инкубатор“. При всяка среща на детския организъм с вирус, той изгражда антитела срещу него, което е предпоставка за по-добър имунитет и устойчивост на вирусни инфекции в бъдеще.

През преходния есенно-зимен сезон, детският организъм е подложен на по-висок риск от вирусни заболявания, затова укрепването на имунната система при децата е от първостепенна важност за всеки родител.

 

Как да разберем дали детето има слаба имунна система?

Както споменахме, децата боледуват по-често в ранна възраст докато техният имунитет съзрее, но има някои симптоми, които ясно показват, че имунитетът на вашето дете е понижен. 

  • Често боледуване, още в кърмаческа възраст – повече от три пъти за период от една година, като едното от заболяванията е по-тежко – бронхит или пневмония, за които е нужно лечение с антибиотик.
  • При всяко боледуване неизменен симптом е диарията
  • Намалена или пълна липса на апетит
  • Продължителен оздравителен период – повече от 14 дни
  • Уголемени лимфни възли, особено в областта на шията
  • Бледа кожа и видими лигавици
  • Хронични болести или прояви на кожата като атопичен дерматит, псориазис, чести фурункули (циреи) и други.
  • Анемия – хемоглобин под 90 г/л.
  • Лесно разболяване – при посещение на детски рожден ден, градина или детски кът още на следващия ден се появяват първите симптоми на инфекцията

 

Как да подсилим имунната система при децата?

Как да подсилим имунната система при децата-Нутрима-бг-1

Днес е всепризнато, че адекватният хранителен статус е от решаващо значение за развитието и поддържането на имунния отговор при децата. В менюто на малчуганите ежедневно трябва да присъстват пресни плодове и зеленчуци, които са най-добрите източници на витамини, минерални вещества, органични киселини, антиоксиданти и фибри. 

Тези микроелементи влияят положително на имунния отговор при условие, че постъпват ежедневно. При недостатъчен прием се наблюдава увеличена чувствителност към инфекции.

Микроелементите витамин А, В12,С, D, E и цинк доказано играят важна роля в поддържането на добър имунитет при децата и затова е добре да се поддържат адекватни количества от всеки изброен по-горе микронутриент.

Прочетете още: Kолко плодове и зеленчуци е препоръчително да ядем?

 

      Витамин А и имунната система при децата

Витамин А (ретинол) е мастноразтворим витамин и задължителен хранителен фактор, тъй като не се синтезира от човешкия организъм. Подпомага целостта на епителната тъкан, особено на стомашно-чревната епителна тъкан при децата, страдащи от инфекции. 

Основни източници на витамин А са месо, мляко и млечни продукти, яйца. В зеленолистните зеленчуци и жълтите плодове присъства провитамин А или β-каротин, който се преобразува във витамин А когато попадне в организма.

 

      Витамин В12 (цианкобаламин) 

Този витамин участва в метаболизма на всяка клетка в човешкото тяло. Заедно с витамин В6 оказва положителен ефект върху периферната и централна нервна система и поддържат активността на имунната система. Витамин В12 се съдържа в храни от животински произход – черен дроб, бъбреци, месо, сърце, яйчен жълтък, риба, мекотели, ракообразни, хайвер, сирене, извара.

 

      Витамин С (аскорбинова киселина) 

Витамин С е водоразтворим витамин, който участва в регенерацията на телесните тъкани и органи. Необходим е за правилното функциониране на ензимите, действа като мощен антиоксидант и е от ключово значение за имунната система при децата. Витамин С не може да бъде синтезиран в организма, поради което трябва да се набавя отвън – с храната или чрез хранителни добавки, които обикновено го съдържат под формата на аскорбинова киселина. 

Имайте предвид, че аскорбиновата киселина се разрушава при висока термична обработка, затова, ако желаете вашето дете да приеме нужното количество от този микронутриент, е добре да му поднасяте свежи плодове и зеленчуци с минимална или никаква кулинарна обработка. 

Витамин С се съдържа основно в плодовете и зеленчуците, най-вече тропични и цитрусови плодове, шипка, черни боровинки, люти чушки, касис, пресни чушки, брюкселско зеле, лимонова кора, магданоз, копър, броколи, карфиол, червено зеле, ягоди и др.

 

      Витамин D и имунната система при децата

Витамин D (тококалциферол) е мастноразтворим витамин, който се синтезира главно в кожата след излагане на ултравиолетовите лъчи на слънцето. Набавя се и от хранителен прием под формата на витамин D2 и D3. Установено е, че витамин D стимулира производството на антимикробни пептиди, благодарение на които младият организъм устоява на различни вирусни и бактериални инфекции. 

Добри източници на витамин D са мазна риба, рибено масло, яйчни жълтъци, сирене, но какво по-добро от приятна есенна и слънчева разходка?!

 

      Цинк 

Цинкът изпълнява ключова роля за имунната система при децата. Грижи се за поддържането целостта на клетъчните мембрани на белодробната и чревната епител, които представляват първата бариера за защита на организма от патогени. Доказано намалява оксидативния стрес и има директен антивирусен ефект върху редица респираторни вируси.

 

      Пробиотици и пребиотици

Пробиотиците представляват живи микроорганизми, най-често бифидо- и лактобактерии, които са полезните обитатели на стомашно-чревния тракт и имат многобройни положителни ефекти:

  • Подобряват имунния отговор
  • Подобряват храносмилането
  • Възпрепятстват развитието на болестотворни микроорганизми в храносмилателната система и др.

Нормалната микрофлора при децата защитава организма от патогенни микроби и от действията на токсичните вещества. Нарушаването ѝ често може да стане причина за сериозни заболявания и това става най-често от лечението с антибиотици и други медикаменти. Чрез допълнителен прием на пробиотици се стремим да увеличим броя на полезните обитатели на стомашно-чревния тракт, като същевременно елиминираме болестотворните бактерии.

Пребиотиците, от своя страна, са хранителни вещества, производни на въглехидратите, които тялото не усвоява, но стимулират растежа или активността на полезните бактерии. Или най-общо казано пребиотиците са храна на пробиотиците. Съдържат се в бананите, аспержи, ягоди, домати, чесън, лук, цикория, гулия, жито, ечемик, овес, ядки или се предлагат във вид на добавки.

Прочетете още: Каква е разликата между пробиотици и пребиотици?

 

      Физическа активност и имунната система при децата

Физическата активност не бива да бъде подценявана, тъй като тя е ключов фактор за укрепването на имунната система при децата. Препоръчват се чести разходки на открито, излети сред природата, различни спортове от възможно най-ранна възраст – плуване, тенис, колоездене и др. 

 

      Сън 

За да възстанови съпротивителните си сили и да балансира всички физиологични процеси, детският организъм има нужда от между 10 и 14 часа сън в зависимост от възрастта. Трябва да му се осигури добре проветрена стая с температура не повече от 20 градуса, без електронни устройства и телевизор.

 

      Емоционално здраве

Психическото здраве е пряко свързано с имунната система при децата. Стресът въздейства върху нивата на кортизол и адреналин, които действат като мощни имуно-разрушители, затова е необходимо да му създадете необходимото спокойствие и психическо равновесие. Осигурете му положителни емоции, достатъчно време за игра и почивка. 

 

Финални думи

Как да подсилим имунната система при децата-Нутрима-бг-2

Най-важното, което родителите трябва да запомнят е, че усилията, които ще положат до 7-мата година са решаващи, тъй като след това имунитетът на децата се доближава до този на възрастните. Едно правилно отгледано дете боледува по-малко и се справя значително по-добре с инфекциите. Осигурете здравословния старт на вашето дете, който то наистина заслужава!

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу. Алтернативно, можете да се включите в някоя от дискусиите на здравословен форум Нутрима.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

 

Използвани източници

  1. Филип К. и Саманта Кю British Journal of Nutrition (2002). 88, S165-S176 Имунната система: Цел за функционални храни.
  2. Попов Ч. (1992). Биохимия, Изд. Земиздат-София, стр. 21-139
  3. Francesco P., Federica P., Alberto A., Cosimo N., Susanna E., (2020). The Role of Micronutrients in Support of the Immune Response against Viral Infections.
  4. Hsin-Jung Wu, et al. (2012). The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity. Gut Microbes.
  5. Serafini M, Peluso I. (2016). Functional Foods for Health. The Interrelated Antioxidant and Anti-Inflammatory Role of Fruits, Vegetables, Herbs, Spices and Cocoa in Humans. Bentham Science.
  6. Verhoeven D., (2019). Immunometabolism and innate immunity in the context of immunological maturation and respiratory pathogens in young children.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар