5 от най-честите хранителни дефицити у нас

От Иван

 

Разнообразното и пълноценно хранене е особено важно, за да бъдем в добро здравословно състояние и да се чувстваме жизнени и енергични. За да функционира организмът ни правилно е необходимо да го снабдяваме с ценни витамини, минерали и други хранителни вещества, които му помагат да работи оптимално. В случай, че не успеем да набавим на тялото ни това, от което то се нуждае, рискуваме да го подложим на хранителни дефицити.

 

Какво всъщност е хранителен дефицит?

Състоянието на хранителен дефицит (или хранителен недостиг) се изразява в липсата на важни хранителни вещества в организма, което води до редица здравословни неразположения. Хранителните дефицити са широко разпространен сред хората, независимо от възрастта, пола или местоположението.

До наличието на хранителни дефицити може да се стигне вследствие на нездравословно хранене (еднообразно меню, бедно на полезни хранителни вещества) или вследствие на определено заболяване. Добър пример тук е целиакията (непоносимост към глутена), която уврежда чревните власинки и понижава значително способността на чревния тракт да абсорбира хранителните вещества.

Прочетете още: Всичко, което трябва да знаем за целиакията

 

Признаци, че страдате от хранителни дефицити

Има редица тестове, с чиято помощ може да се установи липсата на определени вещества в тялото, но за да прибегнем до тях, първо трябва да се вслушаме в сигналите, които ни изпраща нашия организъм. Важно е да обръщаме внимание и да не пренебрегваме признаците на хранителни дефицити.  

Ето и 5 от най-често срещаните хранителни дефицити в България.

 

1. Дефицит на витамин В12 – един от най-честите хранителни дефицити у нас

5 от най-честите хранителни дефицити у нас-Нутрима-бг-1

 

Чувство на скованост в тялото, ниско кръвно налягане, умора, както и преждевременно състаряване или неконтролируем косопад. Всичко това говори за недостиг на витамин В12. 

Този витамин се набавя най-вече от животинските продукти, затова ако следвате вегански или вегетариански начин на живот, трябва внимателно да следите количествата му в организма си и, при нужда, да приемате необходимите хранителни добавки с витамин В12. Можете да си набавите В12 като хапвате повече миди, черен дроб, скумрия, ракообразни, тофу, телешко месо, сирене и яйца.

 

2. Дефицит на витамин В9

Дефицитът на витамин В9 често води до необоснована диария, умора, подуване на езика и други. В9, познат още като фолиева киселина, е витамин, отговорен за здравословната поддръжка на почти всички системи в нашето тяло. Тази киселина е изключително важна за бременните жени и за тези, които планират бременност. Най-богати на фолиева киселина са бобовите растения, зърнените храни, листните зеленчуци и портокалите.

 

3. Липса на желязо – сред най-опасните хранителни дефицити в България

5 от най-честите хранителни дефицити у нас-Нутрима-бг-2

 

Липсата на минерала желязо може да доведе до студени ръце, постоянна умора, бледа кожа, нарушена функция на мозъка и чупливи нокти. Честото изстиване на ръцете и умората, която сякаш никога не изчезва, дори и да се наспите, са едни от най-познатите признаци за дефицит на важното за организма желязо. 

Недостигът на желязо влияе на кислорода в кръвта и може да доведе до по-сериозни здравословни последици като анемия. Тя, от своя страна, пък може да бъде предпоставка за още по-сериозни патологични състояния. Някои от храните, които съдържат желязо са: кимион, копър, спанак, коприва, джинджифил, магданоз, морски дарове, гъби, месо, соя и други.

Прочетете още: Всичко, което трябва да знаем за микроелемента желязо

 

4. Дефицит на калций

Липсата на калций най-често се свързва с чупливи нокти и отслабена костна система. В такъв случай се насочете към хранителен режим, с които да подобрите нивата на калций и витамин D в организма. Храни, богати на калций са: млечни продукти, броколи, смокини, бамя, тофу и сардини (с костите). 

 

5. Недостиг на Магнезий – един от 5-те най-чести хранителни дефицити у нас

5 от най-честите хранителни дефицити у нас-Нутрима-бг-3

 

Спазми в мускулите, студени крайници, гадене, безсъние и сърдечни проблеми – всичко това говори за недостиг на минерала магнезий. Ако често изпитвате мускулни крампи, измръзване на крайниците или високо кръвно налягане, това несъмнено може да означава, че имате дефицит на магнезий в тялото. 

Лесно може да поправите това, като промените начина си на хранене и приемате хранителна добавка, която съдържа магнезий. Магнезият участва в над 300 ензимни реакции в нашето тяло и без него организмът ни със сигурност не може да функционира правилно. Храни, чрез които можем да си набавим магнезий са: босилек, тиквени семки, семки от диня, копър, ленено семе, боб, бадеми, орехи, лешници, банани, грах и други.

 

Как да се предпазим от развитието на хранителни дефицити?

За да се предпазите от развитието на хранителни дефицити трябва да консумирате разнообразно меню, богато на витамини, минерали, белтъчини, полезни мазнини, пробиотици, фибри и вода (поне по 1.5 литра дневно). Също така е препоръчително да се наспивате пълноценно, да поддържате добро ниво на физическа активност и да избягвате прекомерния стрес. 

За съжаление, в днешно време целесъобразното хранене и здравословният начин на живот могат да се окажат недостатъчни за набавянето на всички необходими на тялото ни хранителни вещества. Това важи и за хората, които страдат от определени заболявания, които неизменно водят до по-висок риск от развитие на хранителни дефицити. 

В подобни ситуации е препоръчително да се възползвате от богатия асортимент на хранителни добавки, витамини и минерали, които се предлагат на пазара. Те ще Ви помогнат да поддържате баланса в тялото си и да се чувствате енергични и жизнерадостни. 

 

В заключение

Тялото ни притежава силата да ни дава знаци, когато нещо не е наред. Вслушвайте се в него и не пренебрегвайте сигналите, които то Ви изпраща. И не забравяйте, в случаите когато приемате хранителни добавки, правете го в комбинация с целесъобразно хранене и здравословен начин на живот. 

Бъдете здрави!

Прочетете още: 8-те златни съвета за здравословно хранене

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Darnton-Hill I. (2019). Public Health Aspects in the Prevention and Control of Vitamin Deficiencies. Current developments in nutrition, 3(9), nzz075. 
  2. Kreutz, J. M., Adriaanse, M., van der Ploeg, E., & Vreugdenhil, A. (2020). Narrative Review: Nutrient Deficiencies in Adults and Children with Treated and Untreated Celiac Disease. Nutrients, 12(2), 500. 
  3. Mehta, N. M., & Duggan, C. P. (2009). Nutritional deficiencies during critical illness. Pediatric clinics of North America, 56(5), 1143–1160. 
  4. НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ХРОНИЧНИТЕ НЕЗАРАЗНИ БОЛЕСТИ 2021-2025. Министерство на здравеопазването на Република България. 
  5. ПРЕПОРЪКИ ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ ПРЕДИ И ПО ВРЕМЕ НА БРЕМЕННОСТ И ПРИ КЪРМЕНЕ. Министерство на здравеопазването на Република България.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации