Какво представлява инсулиновата резистентност?

От Иван
Какво представлява инсулиновата резистентност-Нутрима-бг

 

Инсулиновата резистентност е вид патологично състояние на тялото, при което клетките губят чувствителността си към действието на инсулина. Инсулинът е вид пептиден хормон, който отговаря за обмяната на въглехидратите, мазнините и протеините в тялото. Също така, той е дин от основните анаболни хормони. Произвежда се от бета-клетките на панкреаса. Намалената чувствителност на клетките към този хормон води до неправилно усвояване на глюкозата в кръвта, което е предпоставка за развитието на диабет тип 2. 

Инсулиновата резистентност се разглежда и като част от по-обширен набор от симптоми, известен като метаболитен синдром. Метаболитният синдром е общото название на група болестни състояния на тялото, които повишават риска от развитие на сърдечни заболявания, диабет тип 2 и някои видове рак.

 

Кои са основните симптоми на инсулиновата резистентност?

Какво представлява инсулиновата резистентност-Нутрима-бг-1

 

Сред основните симптоми на инсулиновата резистентност се нареждат повишеното чувство на глад и жажда, наличието на честа отпадналост, покачването на теглото и високата кръвна захар. 

 

  • Повишено чувство на глад
  • Повишено чувство на жажда
  • Покачване на теглото
  • Чувство на умора и отпадналост
  • Завишено кръвно налягане
  • Повишени нива на общия холестерол
  • Повишени нива на кръвната захар
  • Липса на концентрация / обърканост

 

Кои са основните рискови фактори за развитие на инсулинова резистентност?

Какво представлява инсулиновата резистентност-Нутрима-бг-2

 

Сред основните рискови фактори за развитие на инсулинова резистентност се нареждат нездравословният начин на хранене и живот, наднорменото тегло, липсата на пълноценен сън, прекомерният прием на алкохол и тютюнопушенето. 

 

  • Нездравословният начин на хранене
  • Затлъстяването
  • Липсата на физическа активност
  • Прекомерният прием на алкохолни напитки
  • Тютюнопушенето
  • Напредването на възрастта
  • Генетичната предразположеност
  • Честото недоспиване
  • Хормоналният дисбаланс

 

Как да се предпазим от инсулиновата резистентност?

 

За да се предпазите от развитието на инсулинова резистентност, практикувайте здравословен начин на хранене и живот, поддържайте теглото си в здравословните граници, наспивайте се пълноценно и избягвайте вредните навици. 

 

  • Поддържайте оптимално тегло – индекс на телесна маса между 18.5 – 24.9 кг/м2 и обиколка на талията под 88 сантиметра за жените и под 102 сантиметра за мъжете
  • Хранете се здравословно – яжте повече плодове, зеленчуци, варива, пълнозърнести храни, ядки и семена и избягвайте консумацията на месо, пържени храни, захарни изделия и газирани напитки
  • Бъдете физически активни – спортувайте поне по 30 – 60 минути дневно или 150 – 300 минути седмично
  • Наспивайте се пълноценно – минимум по 7 – 8 часа на денонощие
  • Намалете приема на алкохол – не повече от 1 – 2 питиета дневно за жените и 2 – 3 питиета дневно за мъжете
  • Спрете тютюнопушенето – откажете цигарите напълно

 

В заключение

Инсулиновата резистентност е патологично състояние на организма, което се характеризира с понижена чувствителност на клетките към хормона инсулин. Ако бъде оставено нетретирано, състоянието може да доведе до развитието на висока кръвна захар и впоследствие до диабет тип 2.

За да се предпазите от инсулиновата резистентност, базирайте седмичното си меню на храни, богати на фибри, полезни мазнини, белтъчини, витамини, минерали и антиоксиданти. Избягвайте приема на храни с високо съдържание на наситени мазнини, транс-мазнини, добавена захар и сол.

Поддържайте оптимално тегло, спортувайте редовно, хранете се здравословно, наспивайте се пълноценно, намалете консумацията на алкохол и спрете тютюнопушенето.

Прочетете още: Какво е диабет тип 2 и как да се предпазим?

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Barbara B. Kahn and Jeffrey S. Flier,  (2000) Obesity and insulin resistance.
  2. Beverley Balkau, et al. (2008). Physical Activity and Insulin Sensitivity. The RISC Study. American Diabetes Association.
  3. Biagio Arcidiacono, et al. (2012). Insulin Resistance and Cancer Risk: An Overview of the Pathogenetic Mechanisms. Experimental Diabetes Research.
  4. Eric C Westman, et al. (2008). The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutrition and Metabolism.
  5. Gisela Wilcox (2005). Insulin and Insulin Resistance.
  6. Joseph Fomusi Ndisang, et al. (2017). Insulin Resistance, Type 1 and Type 2 Diabetes, and Related Complications. Journal of Diabetes Research.
  7. Heather Basciano, et al. (2005). Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia. Nutrition and Metabolism.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации