Какво е гастроезофагеален рефлукс?

От Иван
Какво е гастроезофагеален рефлукс-Нутрима-бг

 

Какво е гастроезофагеален рефлукс?

Гастроезофагеален рефлукс е неприятно патологично състояние на храносмилателната система, което се изразява във връщане на стомашно съдържимо обратно към хранопровода. Това заболяване е известно още като гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ) или стомашни киселини. 

Състоянието на гастроезофагеален рефлукс засяга мускулната клапа, която свързва горната част на стомаха с хранопровода. В медицинските среди, тази клапа се нарича долен езофагеален сфинктер, тъй като се намира в долната част на хранопровода. Когато тази клапа е слаба или се отваря абнормално, част от солно-киселинното стомашно съдържимо може да попадне обратно в хранопровода, което води до парене зад гръдната кост, по-известно като стомашни киселини. 

За съжаление, в България, състоянието на гастроезофагеален рефлукс е често срещано явление. Двама на всеки трима, от възрастното население на България (35 – 65 г.), страдат от стомашни киселини. 

 

Гастроезофагеален рефлукс – симптоми

Какво е гастроезофагеален рефлукс-Нутрима-бг-1

 

Сред най-често изразените симптоми на гастроезофагеален рефлукс се нареждат паренето зад стернума (гръдната кост), честото оригване и раздразненият стомах. 

Самото състояние на гастроезофагеален рефлукс е симптом, сам по себе си, който, ако бъде пренебрегван продължително, може да доведе до по-сериозни заболявания, като язва на хранопровода (езофагит) и дори езофагеален рак. 

 

  • Парене зад гръдната кост
  • Оригване
  • Връщане на стомашно съдържимо към хранопровода
  • Стомашно неразположение
  • Кисел вкус
  • Проблеми с дишането
  • Трудно преглъщане
  • Зъбна ерозия

 

Гастроезофагеален рефлукс – причини

Сред основните причини за появата на гастроезофагеален рефлукс се нареждат нездравословното хранене, нездравословният начин на живот, затлъстяването, липсата на физическа активност и прекомерният стрес. 

 

  • Прекомерната консумация на мазни храни
  • Прекомерната консумация на пържени храни
  • Прекомерната консумация на пикантни храни
  • Прекомерната консумация на добавена захар
  • Прекомерната консумация на алкохол
  • Прекомерната консумация на кафе (не се отнася за безкофеиновото кафе)
  • Тютюнопушенето
  • Наднорменото тегло
  • Липсата на физическа активност
  • Прекомерният стрес
  • Лягане скоро след хранене
  • Бременност

 

Гастроезофагеален рефлукс – хранене

Какво е гастроезофагеален рефлукс-Нутрима-бг-2

 

При симптомите на гастроезофагеален рефлукс се препоръчва да избягвате консумацията на мазни храни, пържени храни, захарни и солени изделия, както и преработените месни продукти и пикантните храни. 

За най-добри резултати, базирайте менюто си на пълнозърнести храни, бобови храни, зеленчуци, плодове, ядки и семена. 

 

Храни, които влошават състоянието на гастроезофагеален рефлукс

  • Пържени храни – пържени кюфтета, пържени филийки, пържени яйца
  • Бели тестени изделия – бял хляб, баници, тутманици, мекици
  • Пикантни храни – люти чушки, кисели краставички
  • Захарни изделия – вафли, бисквити, шоколад, сухи пасти
  • Сладкарски изделия – торти, пасти, сладолед, понички
  • Солени изделия – крекери, чипс, солени бисквити
  • Преработени месни продукти – наденици, кренвирши, бекон, колбаси
  • Бързи закуски – сандвичи, бургери, пици
  • Газирани напитки – кола, лимонада

 

Храни, които подобряват състоянието на гастроезофагеален рефлукс

  • Бобови храни – боб, леща, нахут
  • Пълнозърнести храни – пълнозърнест хляб, кафяв ориз, кафяви макарони
  • Плодове – горски плодове, банани, пъпеш, ябълки (избягвайте цитрусовите плодове, ананас и портокалов сок)
  • Зеленчуци – броколи, краставици, спанак, карфиол, сладки картофи (избягвайте домати, кромид лук, праз лук и чесън)
  • Ядки – орехи, лешници, бадеми
  • Семена – ленено семе (смляно), конопено семе, чия

 

Финални думи

Какво е гастроезофагеален рефлукс-Нутрима-бг-4

 

Гастроезофагеалният рефлукс, по-известен като “стомашни киселини”, е неприятно заболяване на гастроинтестиналния тракт, което се характеризира с връщане на киселинно стомашно съдържимо обратно към хранопровода. В България, около 65% от възрастното население между 35 – 65 годишна възраст, страда от състоянието на гастроезофагеален рефлукс.

Най-често изразените симптоми на ГЕРБ биват честото оригване, паренето зад гръдната кост и раздразненият стомах. Сред основните причинители на стомашни киселини се нареждат нездравословният начин на живот, наднорменото тегло, нездравословното хранене, липсата на движение и хроничният стрес. 

За да облекчите симптомите на гастроезофагеален рефлукс и да се предпазите от бъдещо евентуално развитие на това неприятно състояние, базирайте седмичното си меню на храни, богати на фибри, витамини, минерали, антиоксиданти, полезни мазнини и завършени белтъчини. 

Избягвайте консумацията на храни с високо съдържание на наситени мазнини, трансмазнини, добавена захар, сол, алкохол и кофеин.

Поддържайте здравословно тегло, спортувайте редовно, наспивайте се пълноценно и избягвайте прекомерния стрес. 

Кои са най-ефикасните храни срещу стомашни киселини?

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Bortoli de N, et al. (2018). Gastroesophageal reflux disease, functional dyspepsia and irritable bowel syndrome: Common overlapping gastrointestinal disorders. Annals of Gastroenterology.
  2. El-Serag H. (2008). The association between obesity and GERD: a review of the epidemiological evidence. Dig Dis Sci.
  3. J Dent, et al. (1999). An evidence-based appraisal of reflux disease management — the Genval Workshop Report. Gut.
  4. Johnson T, et al. (2010). Systematic review: the effects of carbonated beverages on gastro-oesophageal reflux disease. Alimentary Pharmacology and Therapeutics.
  5. Kaufman SE, Kaye MD. (1978). Induction of gastro-oesophageal reflux by alcohol. Gut.
  6. Orr WC, Harnish MJ. (2001). Sleep-related gastro-oesophageal reflux: provocation with a late evening meal and treatment with acid suppression. Alimentary pharmacology and Therapeutics.
  7. Pehl C, et al. (1997). The effect of decaffeination of coffee on gastro-oesophageal reflux in patients with reflux disease. Alimentary Pharmacology and Therapeutics. 
  8. Ranjitkar S1, Kaidonis JA, Smales RJ. (2012). Gastroesophageal reflux disease and tooth erosion. International Journal of Dentistry.
0 Коментара
0

Оставете коментар

Прочетете още