Как да живеем здравословно и пълноценно?

От Иван
Как да живеем здравословно и пълноценно-Нутрима-бг

 

Днес, все по-голяма част от населението на България започва да обръща внимание на това, което слага в чинията си, броя на изминатите стъпки, процентното съдържание на телесни мазнини и дори калорийното съдържание на продуктите, които влизат в пазарската кошница. Другата добра новина е, че броят на хората, у нас, които решават да кажат “Не!” на цигарите, става все по-голям, с всяка изминала година. Всички тези факти водят до едно едничко заключение – българите изразяваме все по-голям интерес и желание да живеем здравословно и пълноценно. 

Но какво всъщност означава да живеем здравословно? Какво значи да водим здравословен начин на живот? Що е здравословен живот и има ли той почва у нас? В тази статия ще разгледаме именно тези въпроси. Но преди да преминем към принципите, които характеризират здравословния начин на живот, нека преди това си изясним какво не означава да живеем здравословно. 

Да живеем здравословно не означава да се храним само с марули или водорасли. Да живеем здравословно не означава да кажем сбогом на любимия си шоколадов десерт или напитка. Здравословният начин на живот съвсем не е еквивалент на глад, лишения или умопомрачителни диети. Дори напротив – подобен подход, било то за сваляне на излишните килограми или подобряване на здравословния статус, е силно противопоказен. 

И така, след като си изяснихме какво не означава здравословен начин на живот, нека сега научим малко повече за това, как всъщност да живеем здравословно и пълноценно.

 

Как да живеем здравословно и пълноценно?

Здравословен живот е този живот, при който се чувстваме най-енергични, позитивни и жизнерадостни и при който рискът, от развитие на хронични заболявания, е най-малък. 

Да живеем здравословно означава да практикуваме здравословен начин на хранене, да бъдем физически активни, да се наспиваме пълноценно, да пием достатъчно вода, да избягваме излишния стрес, да поддържаме добри социални контакти, да консумираме алкохол в умерени количества и да избягваме цигарения дим.

Ако трябва да определим здравословния живот с три думи, бихме използвали баланс, умереност и благоразумие.

 

Кои са най-честите заболявания, свързани с нездравословния живот?

Как да живеем здравословно и пълноценно-Нутрима-бг-1

 

Сред основните заболявания, тясно свързани с нездравословния начин на живот, се нареждат високото кръвно налягане, високата кръвна захар, високия холестерол, инфарктът, инсултът, раковите болести, диабетът тип 2, остеопорозата, деменцията и затлъстяването.

 

  • Хипертония
  • Хипергликемия
  • Хиперхолестеролемия
  • Инфаркт
  • Инсулт
  • Рак
  • Остеопороза
  • Болест на Паркинсон
  • Затлъстяване

Прочетете още: Какво е затлъстяване и как да се предпазим?

 

7 правила как да живем здравословно

Нека сега разгледаме малко по-подробно 7 от принципите, които характеризират здравословния начин на живот.

 

  1. Хранете се здравословно

Базирайте седмичното си меню на бобови храни, плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, семена, ядки, пробиотични храни и подправки. Намалете приема на мляко, яйца, месо и риба до 2 – 3 пъти седмично. Избягвайте консумацията на захарни изделия, сладкарски изделия, солени изделия, преработени месни деликатеси, пържени храни и газирани напитки.

Използвайте малки чинии и купи. Дъвчете бавно и продължително. Намалете приема на алкохол и пийте поне по 1.5 – 2 литра вода дневно.

 

  1. За да живеем здравословно, трябва да бъдем физически активни

Как да живеем здравословно и пълноценно-Нутрима-бг-2

 

Използвайте всяка възможност за движение и разходки. Спортувайте поне по 30 – 60 минути дневно. Вземайте стълбите, вместо асансьора. Използвайте колелото, вместо колата. Разхождайте се сред природата – България е особено богата на красиви местности, планини, гори и екопътеки. 

Изберете си видове спорт или физически упражнения, чието практикуване Ви доставя най-голямо удоволствие. Физическите занимания повишават нивата на серотонин, ендорфин и допамин, в мозъка, което води до чувството на щастие, позитивизъм и задоволство.

 

  1. Поддържайте здравословно тегло

Здравословно тегло е това тегло, при което се чувстваме най-комфортно и при което съществува най-малък риск от развитие на хронични болести. Състоянието на теглото може да бъде определено най-лесно с помощта на индекса на телесната маса (ИТМ).

Индекс на телесна маса между 18.5 – 24.9 индикира здравословно тегло. ИТМ под 18.5 означава, че теглото Ви е под нормата, този над 25 говори за наднормено тегло, а индекс на телесна маса над 30 сигнализира за наличието на затлъстяване.

 

Калкулатор за индекс на телесна маса и затлъстяване

см
Фута
Инчове
кг
Паунди
см
Инчове

 

  1. За да живеем здравословно, трябва да се наспиваме пълноценно

Ако желаем да живеем здравословно и да се радваме на крепко здраве, трябва да си набавяме достатъчно сън. Хората, които се наспиват пълноценно, се радват на по-добро здраве, по добра продуктивност и по-дълъг живот. 

За здравословен живот, спете поне по 8 часа на денонощие. Избягвайте употребата на електронни устройства преди лягане и приема на кофеин в късните следобедни часове. 

 

  1. Избягвайте излишния стрес

Как да живеем здравословно и пълноценно-Нутрима-бг-3

 

Знаете ли, че стресът лежи в основата на много хронични заболявания и нежелани патологични състояния? Не се стресирайте за всичко, което се случва около вас. Помнете, че всичко е преходно и не гледайте на проблемите като на проблеми, а по-скоро като на задачки, които чакат своето решение. 

Практикувайте релаксиращи упражнения, като дълбоко дишане, медитация и Тай-чи. 

 

  1. Поддържайте добри социални контакти

Няма нищо по-енергизиращо от компанията на приятели, придружена със смях и позитивни истории. Добрите социални контакти са от особена важност, ако желаем да живеем здравословно и да се радваме на позитивизъм и целенасоченост в живота.

Срещайте се приятели на по кафе или аперитив, често. Обсъждайте позитивни теми и избягвайте клюките. Стойте надалеч от хора, които носят със себе си негативизъм, отрицателни емоции и постоянно се оплакват. Това са така наречените “енергийни вампири”.

 

  1. За да живеем здравословно, не бива да пушим

Знаете ли, че тютюнопушенето е сред водещите предотвратими причини за смърт в света? Цигарите носят със себе си единствено преждевременно състаряване, сива кожа, отслабен имунитет, хронични болести и неприятна миризма. Те са едно от малкото неща в живота, които нямат нито един плюс, а само минуси. 

Ако желаете да живеете здравословно, откажете цигарите още днес. Това е най-добрият подарък, който можете да направите на себе си и вашето здраве.

 

Финални думи

 

Никога не е твърде късно да започнете да живеете здравословно. Това, което се изисква от вас е само да решите, че искате да го направите. 

Ако желаете да живеете здравословно, започнете да практикувате здравословен начин на хранене, движете се повече, поддържайте теглото си в оптимални граници, наспивайте се достатъчно, избягвайте стреса, поддържайте позитивни социални контакти, намалете приема на алкохол и спрете цигарите. 

И помнете – дори и пътуването от хиляда километра започва с една единствена крачка!

Живей здравословно!

 

8-те златни съвета за здравословно хранене

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Carolin Gellert, et al. (2012). Smoking and All-Cause Mortality in Older People. Systematic Review and Meta-analysis.
  2. Diego Robles Mazzotti, et al. (2014). Human longevity is associated with regular sleep patterns, maintenance of slow wave sleep, and favorable lipid profile.
  3. Guenther Samitz, et al. (2011). Domains of physical activity and all-cause mortality: systematic review and dose–response meta-analysis of cohort studies.
  4. Rashmi Sinha, et al. (2009). Meat intake and mortality: a prospective study of over half a million people.
  5. Renata Micha, et al. (2010). Red and Processed Meat Consumption and Risk of Incident Coronary Heart Disease, Stroke, and Diabetes Mellitus. A Systematic Review and Meta-Analysis.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Прочетете още