Всичко за полезните чревни бактерии (пробиотици)

От Иван
Всичко за полезните чревни бактерии (пробиотици)-Нутрима-бг

 

Какво са полезните чревни бактерии?

Полезните чревни бактерии, известни още като пробиотици или добри бактерии, са група микроорганизми, които са свързани с редица здравословни ползи. Тези небезизвестни бактерии населяват основно дебелото черво и долната част на тънкото черво. Други имена, под които можете да срещнете полезните чревни бактерии, биват полезна чревна микрофлора, полезен чревен микробиом или пробиотични бактерии. 

Най-богатият източник на полезни чревни бактерии са ферментиралите храни. Редовната консумация на този вид храни, води до множество ползи за здравето, в това число до понижен риск от развитие на сърдечни заболявания, диабет тип 2, рак, затлъстяване и остеопороза. 

 

Полезните чревни бактерии – основни видове

Всичко за полезните чревни бактерии (пробиотици)-Нутрима-бг-1

 

Дебелото черво е дом на милиарди бактерии от над 500 различни щама. Част от тези бактерии са полезни, докато друга част – вредни. Колкото по-голям е броят на полезните чревни бактерии, толкова по-малък е броят на вредните микроорганизми. Ето защо е изключително важно да поддържаме благоприятен чревен микробиом с оптимален брой полезни бактерии. В противен случай вредните за здравето бактерии ще вземат превес и ще създадат патологична чревна среда.

 

Ето и най-популярните пробиотични щамове:

  • Lactobacillus bulgaricus
  • Lactococcus lactis
  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus casei
  • Lactobacillus plantarum
  • Lactobacillus helveticus
  • Bifidobacterium longum
  • Bifidobacterium bifidum
  • Bifidobacterium infantis
  • Streptococcus thermophilus
  • Pediococcus pentosaceus
  • Leuconostoc argentinum
  • Leuconostoc citreum
  • Saccharomyces boulardii
  • Enterococcus durans
  • Pediococcus acidilactici
  • Escherichia coli Nissle
  • Bacillus coagulans

 

Полезните чревни бактерии – здравословни ползи

Полезните чревни бактерии са свързани с множество ползи, както за физическото, така и за психическото здраве. Тези верни помощници подсилват имунната система, подобряват храносмилателната функция, регулират баланса на чревната микрофлора, подпомагат свалянето на излишните килограми, стимулират мозъчната дейност, борят депресията и заздравяват костите.

 

Ползите от пробиотиците наистина са многобройни:

  • Подобряват функцията на храносмилателния тракт
  • Регулират баланса на чревния микробиом
  • Подсилват имунитета
  • Промотират отслабването
  • Подпомагат усвояването на хранителните вещества
  • Подобряват мозъчната функция
  • Борят депресията
  • Понижават нивата на “лошия” LDL холестерол
  • Регулират кръвното налягане
  • Подобряват женското здраве
  • Понижават риска от развитие на сърдечни заболявания
  • Понижават риска от развитие на ракови болести
  • Облекчават симптомите на колит 
  • Облекчават симптомите на раздразненото дебело черво 
  • Облекчават симптомите на диария
  • Борят констипацията
  • Понижават развитието на алергии
  • Подобряват толерантността към лактозата

 

Как да повишим броя на полезните чревни бактерии?

Всичко за полезните чревни бактерии (пробиотици)-Нутрима-бг-2

 

За да се радвате на оптимална чревна флора, консумирайте храни, богати на фибри, пребиотици и пробиотици, поддържайте добро ниво на физическа активност и избягвайте вредните навици. 

 

  • Консумирайте повече зеленчуци
  • Консумирайте повече плодове
  • Консумирайте повече бобови култури
  • Консумирайте повече пълнозърнести храни
  • Консумирайте повече пробиотични храни
  • Бъдете физически активни
  • Наспивайте се пълноценно
  • Избягвайте стреса
  • Не прекалявайте с приема на алкохол
  • Откажете цигарите
  • Не злоупотребявайте с антибиотиците

Прочетете още: Какво са пребиотиците – функции, ползи, храни

 

Кои са най-богатите на пробиотици храни?

Сред най-богатите на пробиотици храни се нареждат киселото мляко, кефирът, киселото зеле, ябълковият оцет, комбучата, киселите краставички и туршията. 

 

Тези храни са известни като пробиотични или ферментирали храни:

  • Кисело мляко
  • Кисело зеле
  • Туршия
  • Кефир
  • Комбуча
  • Кисели краставички
  • Прясно сирене
  • Ябълков оцет 
  • Кимчи
  • Мисо
  • Темпе
  • Натто

 

Финални думи

 

Полезните чревни бактерии населяват дебелото черво и живеят в мутуалистична симбиоза с тялото ни. Оптималната чревна флора е свързана с множество ползи за здравето, като подобрена храносмилателна функция, подсилен имунитет, подобрена мозъчна дейност и понижен риск от развитие на редица хронични заболявания. 

Сред най-богатите на пробиотици храни се нареждат киселото мляко, киселото зеле, кефирът, комбучата и ябълковият оцет. За да се радвате на добър чревен микробиом, практикувайте здравословно хранене и здравословен начин на живот. 

Прочетете още: Как да си приготвим кефир в домашни условия?

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Alexander R. Moschen, et al. (2012). Dietary Factors: Major Regulators of the Gut’s Microbiota. Gut and Liver.
  2. Kawamoto S, et al. (2014). Foxp3(+) T cells regulate immunoglobulin a selection and facilitate diversification of bacterial species responsible for immune homeostasis. Immunity.
  3. Nobuhiko Kamada, et al. (2014). Control of Pathogens and Pathobionts by the Gut Microbiota. Nat Immunol.
  4. Pryde SE, et al. (2002). The microbiology of butyrate formation in the human colon. Microbiology Letters, FEMS, Oxford Academic.
  5. Reiner Jumpertz, et al. (2011). Energy-balance studies reveal associations between gut microbes, caloric load, and nutrient absorption in humans. The American Journal of Clinical Nutrition.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации