За многобройните ползи от приема на чия

От Иван
За многобройните ползи от приема на чия-Нутрима-бг

 

Чията, наричана още чиа, заема едно от челните места сред най-полезните семена на планетата. Тези миниатюрни природни дарове, характерни за района на Централна Америка, са богати на мощни антиоксиданти, важни витамини и минерали и здравословни фибри. В миналото, семената от чия са служили като основна храна на ацтеките и маите, като са се ползвали с голяма почит от страна на древните народи.

 

Какви са здравословните ползи от приема на чия?

За многобройните ползи от приема на чия-Нутрима-бг-1

 

През последното десетилетие, чия семената са обект на множество научни изследвания. Проучванията констатират, че редовната консумация на чия намалява симптомите на старостта, подобрява здравината на костната система, понижава нивата на “лошия” LDL холестерол, подобрява храносмилателната функция, подсилва мозъчната дейност и понижава риска от развитие на редица хронични заболявания.

Редовният прием на чия семена:

  • Подобрява функцията на храносмилателната система
  • Понижава риска от развитие на констипация
  • Понижава нивата на “лошия” LDL холестерол
  • Регулира нивата на кръвна захар
  • Подобрява здравината на костите
  • Подсилва имунитета
  • Подобрява мозъчната функция
  • Понижава риска от развитие на ракови заболявания
  • Понижава риска от развитие на диабет 2-ри тип
  • Понижава риска от развитие на сърдечни болести
  • Понижава риска от развитие на затлъстяване
  • Понижава риска от развитие на невродегенеративни заболявания

 

Как да приемаме семената от чия?

За многобройните ползи от приема на чия-Нутрима-бг-2

 

Чия семената предлагат редица ползи за здравето. Можете да приемате чията в сурово състояние, като я прибавяте към закуската си от овесена каша, към смутито си, киселото мляко, към супи, салати и печива. За разлика от лененото семе, семената от чия могат да бъдат консумирани цели, тъй като се разграждат сравнително добре в храносмилателния тракт.

Дневната препоръчителна доза за възрастни е от порядъка на 1 – 2 чаени лъжички. При децата се препоръчва не повече от 1 чаена лъжичка дневно. Имайте предвид, че чия семената абсорбират големи количества вода. За най-добри здравословни резултати, увеличете приема на вода до 2 литра дневно. 

 

Финални думи

 

Чия семената представляват една изключително полезна храна. Редовният прием на чия е свързан с редица ползи за цялостното благосъстояние на тялото. Консумацията, на тези дребни природни богатства, води до подобрена храносмилателна функция, подобрен холестерол, подобрени нива на кръвна захар, подсилена костна система, подобрена мозъчна функция, както и до понижен риск от развитие на множество хронични болести.

Направете чията редовен гост на вашата трапеза, за да се радвате на крепко здраве и дълъг живот.

Прочетете още: 5 от най-богатите на фибри храни у нас

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Ayaz A, et al. (2017). Chia seed (Salvia Hispanica L.) added yogurt reduces short-term food intake and increases satiety: randomised controlled trial.
  2. M. Silvia Taga, et al. (1984). Chia seeds as a source of natural lipid antioxidants.
  3. Snell-Bergeon JK, and Wadwa RP. (2012). Hypoglycemia, diabetes, and cardiovascular disease.
  4. Vázquez-Ovando Alfredo, et al. (2009). Physicochemical properties of a fibrous fraction from chia (Salvia hispanica L.).
  5. Vuksan V, et al. (2010). Reduction in postprandial glucose excursion and prolongation of satiety: possible explanation of the long-term effects of whole grain Salba (Salvia Hispanica L.).
  6. Vuksan V, et al. (2007). Supplementation of conventional therapy with the novel grain Salba (Salvia hispanica L.) improves major and emerging cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: results of a randomized controlled trial.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации