С какво всъщност са полезни чиа семената?

От Иван
С какво всъщност са полезни чиа семената-Нутрима-бг

 

Какво представляват чиа семената?

Чиа семената, известни още като чия семена, водят произхода си от Централна Америка. Тези природни резервоари на полезни хранителни вещества са богати на влакнини, полезни мазнини, витамини, минерали и фитохимикали, с мощно антиоксидантно действие. Чиа семената са служили като основна храна на маите и ацтеките, откъдето произлиза и името им, което, в буквален превод, означава “сила.”

Редовната консумация на чиа семена е свързана с редица здравословни ползи. Тези дребни на вид семена повишават здравината на костите, допринасят за здрава и еластична кожа, понижават лошия холестерол (LDL), подобряват действието на храносмилателната система, подсилват мозъчната функция и понижават риска от развитие на инфаркт, инсулт, рак, диабет тип 2 и затлъстяване. 

 

С какво са полезни чиа семената?

Чиа семената крият в себе си редица здравословни ползи. Тези дарове на природата допринасят за подобрено храносмилане, подсилена костна система, подобрени нива на холестерол и кръвна захар, както и за понижен риск от развитие на множество хронични заболявания и нежелани патологични състояния. 

 

  • Подобряват храносмилателната функция
  • Подсилват имунната система
  • Понижават риска от развитие на запек
  • Понижават нивата на холестерола
  • Регулират нивата на кръвната захар
  • Заздравяват костната система
  • Подобряват мисловната дейност
  • Понижават риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания
  • Понижават риска от развитие на диабет тип 2
  • Понижават риска от развитие на ракови болести
  • Понижават риска от развитие на затлъстяване

Прочетете още: Какво е затлъстяване и как да се предпазим?

 

В заключение

Чиа семената представляват една особено полезна храна, чийто редовен прием е свързан с редица ползи за здравето. 

Можете да консумирате чиа семената в суров вид, като ги прибавяте към закуската си от овесени ядки, към смутита, кисели млека, супи, салати и различни печива. За разлика от лененото семе, чиа семената могат да бъдат приемани и в несмлян вид.

Имайте предвид, че семената от чиа абсорбират големи количества вода. Препоръчително е да увеличите приема на течности поне с около една четвърт. За най-добри здравословни резултати, приемайте по 2 литра вода дневно.

 

8-те златни съвета за здравословно хранене

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Ayaz A, et al. (2017). Chia seed (Salvia Hispanica L.) added yogurt reduces short-term food intake and increases satiety: randomised controlled trial.
  2. M. Silvia Taga, et al. (1984). Chia seeds as a source of natural lipid antioxidants.
  3. Vázquez-Ovando Alfredo, et al. (2009). Physicochemical properties of a fibrous fraction from chia (Salvia hispanica L.).
  4. Vuksan V, et al. (2010). Reduction in postprandial glucose excursion and prolongation of satiety: possible explanation of the long-term effects of whole grain Salba (Salvia Hispanica L.).
  5. Vuksan V, et al. (2007). Supplementation of conventional therapy with the novel grain Salba (Salvia hispanica L.) improves major and emerging cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: results of a randomized controlled trial.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Прочетете още