Може ли недоспиването да доведе до затлъстяване?

От Иван
Може ли недоспиването да доведе до затлъстяване-Нутрима-бг?

 

Затлъстяването е водещ здравен проблем на 21-ви век и заема едно от първите места сред най-честите причини за смърт, в света. В България, една четвърт от населението страда от затлъстяване, а всеки втори е с наднормено тегло. Но какво води до натрупване на излишни килограми и в частност, може ли недоспиването да доведе до затлъстяване?

Сред най-честите причини, които водят до покачване на теглото и развитие на затлъстяване, се нареждат липсата на движение, неправилното хранене, хроничният стрес, прекомерната консумация на алкохол и… готови ли сте?! – липсата на достатъчно сън. Да, точно така, недоспиването може да доведе до затлъстяване. 

 

Може ли недоспиването да доведе до затлъстяване?

Може ли недоспиването да доведе до затлъстяване-Нутрима-бг

 

Както вече разбрахме, недоспиването може да доведе до затлъстяване. Още повече, липсата на достатъчно сън е сред водещите причини за покачване на теглото. 

Набавянето на достатъчно сън Ви предпазва от покачване на излишни килограми и може значително да понижи риска от развитие на затлъстяване. В едно скорошно изследване, учените са установили, че за всеки час сън над петия час, рискът от развитие на затлъстяване се понижава с 30%.

Доказано е, че хората, които не се наспиват достатъчно, се движат по-малко, практикуват физически упражнения по-рядко и приемат повече храна, в сравнение с тези, които спят поне по 8 часа на денонощие.

Още повече, хората, които страдат от затлъстяване, са със сравнително по-висок риск от развитие на диабет тип 2, сърдечни заболявания, някои видове рак, високо кръвно налягане и метаболитен синдром, в сравнение с тези, които се радват на оптимално тегло. 

За здрав и пълноценен сън, избягвайте употребата на електронни устройства, преди лягане, както и приема на кофеин, късно през деня. Използвайте тапи за уши и маска за очи, ако е необходимо. Инвестирайте в удобна възглавница и матрак. Заспивате трудно? Защо не опитате с четене на книга или медитация.

 

Как да измерим състоянието на нашето тегло?

 

Най-лесно и бързо, състоянието на теглото може да бъде измерено с помощта на индекса на телесната маса (ИТМ) и обиколката на талията (ОТ). ИТМ над 30 кг/м2 сигнализира за затлъстяване, докато ОТ по голяма от 88 см. при жените и 102 см. при мъжете, индикира централно затлъстяване и повишен риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания, диабет тип 2 и някои видове рак.

Прочетете още: Какво е здравословно тегло и как да го измерим?

 

Калкулатор за индекс на телесна маса и затлъстяване

С помощта на този калкулатор, можете бързо и лесно да намерите своя индекс на телесна маса и индекс на телесно затлъстяване. Мерната единица за ИТМ е кг/м2, докато ИТЗ се измерва в проценти (%).

 

см
Фута
Инчове
кг
Паунди
см
Инчове

 

Може ли недоспиването да доведе до затлъстяване – финални думи

Затлъстяването е един от най-сериозните здравни проблеми на настоящия век. У нас, един на всеки четерима страда от затлъстяване, а над половината, от населението на България, е с наднормено тегло.

Хората, страдащи от затлъстяване, имат значително по-висок риск от развитие на инфаркт, инсулт, хипертония, хиперхолестеролемия, инсулинова резистентност, диабет тип 2 и рак.

За най-добри резултати, поддържайте теглото си в оптималните граници, движете се повече, спортувайте редовно, хранете се здравословно, избягвайте излишния стрес, пийте повече вода и на края, но не на последно място – наспивайте се пълноценно.

Живейте здравословно!

 

10-те златни съвета за здравословен начин на живот

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Dariush Mozaffarian, M.D., Dr.P.H., et al. (2011). Changes in Diet and Lifestyle and Long-Term Weight Gain in Women and Men.
  2. F Ofei (2005). Obesity – A Preventable Disease. GMJ – Ghana Medical Journal.
  3. Ioannis Kyrou, M.D., PhD, et al. (2018). Clinical Problems Caused by Obesity.
  4. Obesity and overweight. (2020). World Health Organization.
  5. SHUMEI XU and YING XUE. (2016). Pediatric obesity: Causes, symptoms, prevention and treatment. Experimental and Therapeutic Medicine.
  6. Министерство на Здравеопазването на Република България.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации