Какво е киселинен рефлукс и как да го преборим?

От Иван
Какво е киселинен рефлукс и как да го преборим-Нутрима-бг

 

Какво е киселинен рефлукс?

Състоянието киселинен рефлукс, известно още като гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ), гастроезофагеален рефлукс или стомашни киселини, е заболяване на горната част на храносмилателната система. То се изразява във връщане на стомашно съдържимо, обратно към хранопровода. 

Сам по себе си, киселинният рефлукс може да бъде разглеждан като симптом, който води до развитието на по-сериозни заболявания, като язва, кариеси, хранопровод на Барет и дори рак на езофагуса. В българия, състоянието на киселинен рефлукс засяга около две трети от населението. Това означава, че двама на всеки трима се оплакват от стомашни киселини. 

 

Какви са симптомите на киселинния рефлукс?

Какво е киселинен рефлукс и как да го преборим-Нутрима-бг-1

 

Сред най-често наблюдаваните симптоми на киселинен рефлукс се нареждат връщането на храна от стомаха обратно към хранопровода, паренето в областта на гърдите, раздразненият стомах и позивите за уригване.

 

  • Връщане на киселинно стомашно съдържимо обратно към хранопровода
  • Парене зад гръдната кост
  • Чести позиви за оригване
  • Зъбна ерозия
  • Раздразнен стомах

 

Какво води до появата на киселинен рефлукс?

Сред основните фактори, които водят до развитието на киселинен рефлукс, се нареждат нездравословното хранене, прекомерната употреба на алкохол, тютюнопушенето, затлъстяването и заседналият начин на живот. 

 

  • Нездравословният начин на хранене
  • Липсата на физическа активност
  • Наднорменото тегло
  • Хроничният стрес
  • Тютюнопушенето
  • Прекомерната консумация на алкохол
  • Храненето късно вечер
  • Прекомерният прием на кофеинови напитки

Прочетете още: Какво е затлъстяване и как да се предпазим?

 

Кои храни причиняват киселинен рефлукс?

Какво е киселинен рефлукс и как да го преборим-Нутрима-бг-2

 

Сред основните храни, които водят до състоянието на киселинен рефлукс, се нареждат пикантните храни, доматите, пържените храни, газираните напитки, кофеиновите напитки и мазните храни.

 

    • Пикантни храни – люти чушки, чесън, чили сос
    • Пържени храни – пържени кюфтета, пържена риба 
    • Мазни храни – преработено месо, сирене, кашкавал
    • Домати – кетчуп, доматен сок, доматена паста
    • Кофеинови напитки – кафе, черен чай
    • Захарни и солени изделия – вафли, бисквити, чипс, крекери

 

Как да преборим киселинния рефлукс?

За да преборите стомашните киселини е желателно да свалите излишните килограми, да подобрите седмичното си меню, да се движите повече, да намалите приема на алкохол и кафе и да откажете цигарите.

Макар и содата бикарбонат да води до бързо смекчаване на симптомите на киселинен рефлукс, това облекчение е временно. Продължителният прием на сода бикарбонат е противопоказен, тъй като може да доведе до по-сериозни здравословни усложнения.

 

  • Поддържайте здравословно тегло – Поддържайте индекс на телесна маса (ИТМ) в порядъка на 18.5 – 24.9 кг/м2.
  • Хранете се целесъобразно – наблегнете на бобовите култури, пълнозърнестите храни, плодовете и зеленчуците. Намалете приема на пържени храни, преработени месни продукти, солени и захарни изделия. 
  • Увеличете физическата си активност – спортувайте поне по 30 – 60 минути дневно или 150 – 300 минути седмично. Разхождайте се сред природата. Използвайте колелото вместо колата и стълбите вместо асансьора.
  • Практикувайте здравословен начин на живот – наспивайте се пълноценно, избягвайте излишния стрес, движете се, намалете консумацията на алкохол, откажете цигарите, стойте изправени.
  • Водете си хранителен дневник – изключете от менюто си храните, които провокират киселинен рефлукс у вас.

 

Финални думи

 

Макар и често срещано, състоянието на киселинен рефлукс е обратимо. В зависимост от степента на напредналост, стомашните киселини могат да бъдат преборени чрез целесъобразно хранене и здравословен начин на живот.

Поддържайте оптимално тегло, хранете се здравословно, спортувайте, наспивайте се добре и избягвайте стреса. Базирайте седмичното си менюто на храни, богати на комплексни въглехидрати, белтъчини, влакнини, пробиотици, витамини, минерали и антиоксиданти.

Избягвайте приема на пържени храни, мазни храни, цитрусови плодове, пикантни храни, домати, захарни и солени изделия. Намалете консумацията на алкохол и кофеинови напитки и откажете цигарите.

Живейте здравословно!

 

Как да живеем здравословно и пълноценно?

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. El-Serag H. (2008). The association between obesity and GERD: a review of the epidemiological evidence. Dig Dis Sci.
  2. J Dent, et al. (1999). An evidence-based appraisal of reflux disease management — the Genval Workshop Report. Gut.
  3. Johnson T, et al. (2010). Systematic review: the effects of carbonated beverages on gastro-oesophageal reflux disease. Alimentary Pharmacology and Therapeutics.
  4. Kaufman SE, Kaye MD. (1978). Induction of gastro-oesophageal reflux by alcohol. Gut.
  5. Orr WC, Harnish MJ. (2001). Sleep-related gastro-oesophageal reflux: provocation with a late evening meal and treatment with acid suppression. Alimentary pharmacology and Therapeutics.
  6. Pehl C, et al. (1997). The effect of decaffeination of coffee on gastro-oesophageal reflux in patients with reflux disease. Alimentary Pharmacology and Therapeutics. 

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации