Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване

От Иван
Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване-Нутрима-бг

 

Днес, темата за излишните килограми набира все по-голяма популярност. Почти не минава ден, в който да не чуем думичките “наднормено тегло” или “затлъстяване”. Изглежда че всички говорят за тях и то от личен опит. Но каква е причината зад всичко това? Защо темата за излишните килограми е заела такава неизменна част от нашето ежедневие и няма никакво намерение да си тръгва? 

Отговорът всъщност е доста простичък – понеже половината от световното население вече е с наднормено тегло, а една трета страда от затлъстяване. Да, точно така, днес почти всеки говори за тях, защото е потърпевш. 

И все пак, въпреки че темата за наднорменото тегло и затлъстяването доста често е на дневен ред, изглежда, че много хора изпитват определено объркване, когато говорят за тези две състояния на тялото. Какво всъщност означава наднормено тегло и какво затлъстяване? Правилно ли е да използваме тези “страшни” думи взаимозаменяемо или не съвсем? В следващите редове ще изясним именно този въпрос. И така, да започваме. 

 

Какво е наднормено тегло?

Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване-Нутрима-бг-1

 

Наднормено тегло е точно това, което чувате – тегло над нормата. Но каква е нормата? Нормата тук е синоним на здравословното тегло, което се определя чрез индекса на телесната маса (ИТМ). ИТМ е биологичен показател, който определя оптималното тегло на даден човек, според неговия ръст. Както сигурно се досещате, индексът на телесна маса при всеки един от нас е различен. Как можете да намерите своя? Много простичко – всичко от което имате нужда е кантар и сантиметър. 

За да намерите своя индивидуален ИТМ трябва да разделите теглото си (в килограми) на височината си (в метри на квадрат). И ако вече си мислите, че сте започнали да навлизате в дълбоките води на висшата математика, можете спокойно да си поемете дъх, тъй като изчислението не е никак сложно. 

За целта, намерете теглото си в килограми (да кажем 70 кг), след което измерете ръста си в метри (да кажем 1.7 м). Сега умножете ръста си на квадрат (1.7 х 1.7 = 2.89). За финал, разделете теглото на квадрата на ръста си (70 : 2.89 = 24.2). Това е! Вашият индекс на телесна маса е 24.2 кг/м2 (24.2 килограма на квадратен метър). Имайте предвид, че ИТМ крие своите недостатъци и не е подходящ за хора със силно изразена мускулна маса или височина. 

И така, нека се върнем на нормата за здравословно тегло и видим каква е тя. Здравословното тегло се определя като ИТМ между 18.5 – 24.9 кг/м2. С други думи, ако вашият индекс на телесна маса е в тези граници, вие сте със здравословно или оптимално тегло. 

А какво да кажем за хората с ИТМ над 25 кг/м2? Ами ето, че си дойдохме на думата – те са с наднормено тегло. Наднорменото тегло се определя като индекс на телесна маса между 25 – 29.9 кг/м2. 

 

Какво е затлъстяване?

Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване-Нутрима-бг-2

 

В най-общи линии, затлъстяването е по-тежката форма на наднорменото тегло. При него се наблюдава прекомерното натрупване на мазнини, както и наличието на по-големи рискове за здравето. Ако наднорменото тегло се определя с ИТМ между 25 – 29.9 кг/м2, то затлъстяването означава ИТМ над 30 кг/м2.  С други думи, ако сте понатрупали няколко излишни килограма, вие може да сте с наднормено тегло, но това съвсем не означава,че сте затлъстели. 

Въпреки, че и двете форми крият своите здравословни рискове, като повишен риск от развитие на сърдечни болести, високо кръвно налягане, диабет тип 2 и остеопороза, наднорменото тегло все пак е по-безопасната форма. Но нека се върнем отново на затлъстяването. 

Мастните клетки, които складират мазнините в тялото ни, имат невероятната “дарба” да се уголемяват многократно, а когато достигнат пълния си капацитет, започват да се делят. Както сигурно осъзнавате, този процес може да продължи до безкрай. Ето защо, ИТМ от 30 кг/м2 е само началото. След ИТМ от 30 – 34.9 кг/м2 идва ИТМ от 35 – 39.9 кг/м2, както и такъв от 40+ кг/м2. Тоест, освен че затлъстяването се определя като ИТМ над 30 кг/м2, то се разделя и на степени, всяка следваща от които е по-опасна от предходната.

Затлъстяване 1-ва степен (ИТМ между 30 – 34,9 кг/м2), затлъстяване 2-ра степен (ИТМ между 35 – 39.9 кг/м2) и затлъстяване 3-та степен (ИТМ над 40 кг/м2). Колкото по-голям е индексът на телесна маса, толкова по тежка е формата на затлъстяване и толкова по-големи са рисковете от развитие на хронични заболявания и преждевременна смърт. 

Прочетете още: Какво представлява индексът на телесната маса?

 

Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване?

 

Макар, че отговорът на този въпрос най-вероятно вече Ви е ясен, нека все пак направим бързо обобщение. И така, разликата между наднорменото тегло и затлъстяването се изразява в натрупаните килограми и по-точно в натрупаните мазнини. Когато тези така наречени “излишни килограми” са в умерени норми (ИТМ между 25 – 29.9 кг/м2) говорим за наличието на наднормено тегло. Когато обаче излишните килограми излязат извън контрол (ИТМ над 30 кг/м2), тогава вече ставаме свидетели на затлъстяване. В допълнение, за разлика от наднорменото тегло, затлъстяването е категоризирано като хронично заболяване. 

И двете форми крият здравословни рискове, макар че при наднорменото тегло, те са по-слабо изразени. И все пак, за да се радвате на крепко здраве и пълноценен живот, стремете се да поддържате теглото си в здравословни норми – ИТМ между 18.5 – 24.9 кг/м2. Колкото по-близо сте до долната граница, толкова по-добре. Но внимавайте да не слезете под нея, защото тогава пък настъпва друго патологично състояние на тялото, познато като поднормено тегло. Но за него ще Ви разкажем в тази статия

 

Калкулатор за индекс на телесна маса и затлъстяване

Можете да изчислите своя индекс на телесна маса (ИТМ), както и индекса на вашето телесно затлъстяване (ИТЗ) с помощта на този калкултор. Мерната единица за ИТМ е кг/м2, докато ИТЗ се измерва в проценти (%).

 

см
Фута
Инчове
кг
Паунди
см
Инчове

 

Резултати за ИТМ

ИТМ (кг/м2) Тегло
< 18.5 Поднормено тегло
18.5 – 24.9 Оптимално тегло
25 – 29.9 Наднормено тегло
30 – 34.9 Затлъстяване 1-ва степен
35 – 39.9 Затлъстяване 2-ра степен
> 40 Затлъстяване 3-та степен

 

Резултати за ИТЗ

Мъже – възраст 20 – 39 40 – 59 60 -79
Мазнини под нормата Под 8% Под 11% Под 13%
Нормални мазнини 8% – 21% 11% – 23% 13% – 25%
Мазнини над нормата 21% – 26% 23% – 29% 25% – 31%
Затлъстяване Над 26% Над 29% Над 31%

 

Жени – възраст 20 – 39 40 – 59 60 -79
Мазнини под нормата Под 21% Под 23% Под 25%
Нормални мазнини 21% – 33% 23% – 35% 25% – 38%
Мазнини над нормата 33% – 39% 35% – 41% 38% – 43%
Затлъстяване Над 39% Над 41% Над 43%

 

Прочетете още: 7 от най-полезните съвети за ефикасно отслабване

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Наднормено тегло и затлъстяване – използвани източници

  1. F Ofei (2005). Obesity – A Preventable Disease. GMJ – Ghana Medical Journal.
  2. Ioannis Kyrou, M.D., PhD, et al. (2018). Clinical Problems Caused by Obesity.
  3. Obesity and overweight. (2020). World Health Organization.
  4. SHUMEI XU and YING XUE. (2016). Pediatric obesity: Causes, symptoms, prevention and treatment. Experimental and Therapeutic Medicine.
  5. Министерство на Здравеопазването на Република България.
  6. Минестерство на Здравеопазването, Национален център по обществено здраве и анализи.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации