Как да се предпазим от развитието на обстипация?

От Иван
Как да се предпазим от развитието на обстипация-Нутрима-бг

 

Редовното премахване на хранителните отпадъци от тялото е важно за поддържането на добро здраве. Констипацията, по-известна като запек, е патологично състояние, което може да повлияе на способността Ви да елиминирате изпражненията, което от своя страна да доведе до по-сериозни здравословни компликации. Тежката форма на констипация се нарича обстипация. При нея може да се наблюдава пълна липса на дефекация.

Обстипацията е особено сериозно състояние на храносмилателната система. Ако изпражненията не преминат навън, част от тях може да се върне обратно в стомаха и да предизвика сериозни здравословни негативи. Препятствието може също да доведе до перфорация или разкъсване на червата.

Перфорацията е много сериозно и потенциално смъртоносно състояние, при което съдържанието на червата се изпразва в коремната кухина. Тя може да доведе до инфекция, известна като перитонит. Поради потенциално опасните и животозастрашаващи ефекти на обстипацията, човек никога не трябва да игнорира нейните симптоми.

 

Какво е обстипация?

Как да се предпазим от развитието на обстипация-Нутрима-бг-1

 

Запекът е неприятно състояние на храносмилателната система, при което се наблюдават редки движения на червата – обикновено 3 или по-малко седмично. Когато човек все пак се изходи, това е особено труден процес, тъй като изпражненията са твърди и сухи.

Обстипацията се различава от запека по това, че при нея може да има пълна липса на изхождане или преминаване на газове, обикновено вследствие на запушване на дебелото черво или трудно проходими изпражнения. 

В медицинските среди, ​​обстипацията е известна още като обструктивна констипация. Това тежко състояние е сигнал, че запекът е хроничен и по-тежък проблем, който може да доведе до сериозни странични ефекти за здравето, ако не се лекува.

 

Какви са симптомите на обстипация?

В повечето случаи, при наличието на обстипация се наблюдават коремни болки, хроничен запек, тежка умора, липса на дефекация за повече от 3 дни, стомашни спазми и затруднено преминаване на газ.  

В някои случаи, обстипацията може да не причини пълно запушване на червата. Една малка част от червата все още може да пропуска въздух и някои течности. В резултат на това човек може да има водниста диария, която намира пътя навън. 

 

  • Подуване на корема
  • Запек или диария
  • Дехидратация
  • Затруднено преминаване на газ
  • Умора
  • Неразположение 
  • Стомашни спазми
  • Гадене или повръщане

 

Какви са причините за развитие на обстипация?

Обстипацията е сериозно състояние, което потенциално може да се влоши. Независимо от причината, важно е да потърсите лечение, ако смятате, че имате това заболяване.

Много патологични състояния, лекарства и дори структурни аномалии на червата могат да причинят обстипация. Примери за състояния, които могат да доведат до обстипация, включват:

 

  • Аномалии в червата, като инвагинация или извити черва
  • Хроничен и нелекуван запек
  • Чревно възпаление
  • Фекално поражение, при което изпражненията стават толкова сухи и твърди, че човек не може да ги премахне
  • Рак, например колоректален или чревен тумор
  • Полипи в червата
  • Херния, където част от червата се издува през коремната стена
  • Тежки белези (сраствания) след предишни операции
  • Прием на някои лекарства, особено опиоидни лекарства за болка, като морфин или хидрокодон
  • Хроничен запек, свързан с основно заболяване, като болестта на Хиршпрунг

Прочетете още: Запек – причини, симптоми и хранене

 

Как да се предпазим от развитието на обстипация?

 

Много от стъпките, които предотвратяват запека, водят и до предпазване от обстипация. Те включват следното:

 

  • Консумирайте храни с високо съдържание на фибри. Те включват зеленчуци, плодове (особено тези с ципа), бобови култури, семена и пълнозърнести храни.
  • Консумирайте храни с високо съдържание на пробиотици. Те включват ферментирали храни, като кисело зеле, кефир и комбуча.
  • Пийте много вода – минимум по 2 литра дневно.
  • Увеличете физическата активност – упражнявайте се поне по 30 минути на ден или повече. Физическата активност помага да се насърчи движението на червата, което може да облекчи запека.
  • Говорете с вашия лекар или диетолог за да определите дали имате нужда от допълнителни добавки или лечения, които могат да намалят вероятността от поява на обстипация. Това може да включва стъпки като приемане на омекотител за изпражнения.

 

Финални думи

Състоянието на обстипация е особено неприятно заболяване на храносмилателната система, което се характеризира с твърди, трудни и дори невъзможни за изхождане изпражнения. Това е най-тежката форма на констипация, която може да доведе до сериозни здравословни усложнения.

За да се предпазите от развитието на обстипация, увеличете нивото на физическата си активност, приемайте повече храни, богати на фибри и пробиотици, пийте много вода, избягвайте стреса, наспивайте се пълноценно и поддържайте теглото си в здравословните граници. 

 

10 от най-ефективните храни против запек

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Hillman L, et al. (1983). Differing effects of pectin, cellulose and lignin on stool pH, transit time and weight. British Journal of Nutrition.
  2. Jiqu Xu, et al. (2012). Laxative effects of partially defatted flaxseed meal on normal and experimental constipated mice. BMC Complementary and Alternative Medicine. 
  3. Jing Yang, et al. (2012). Effect of dietary fiber on constipation: A meta analysis. World Journal of Gastroenterology. 
  4. Mojgan Forootan, MD, et al. (2018). Chronic constipation. A review of literature.
  5. Raninen K, et al. (2011). Dietary fiber type reflects physiological functionality: comparison of grain fiber, inulin, and polydextrose. Nutrition Reviews.
  6. Sun Hwan Bae (2014). Diets for Constipation. Pediatric Gastroenterology, Hepatology & Nutrition.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации