Глутатион – най-добрият бодигард на тялото

От Иван
Глутатион - най-добрият бодигард на тялото-Нутрима-бг

 

Глутатион – Каква е неговата роля?

Глутатион е най-важният вътреклетъчен антиоксидант в организма. Помага в борбата срещу ефектите на свободните радикали, причинители на заболявания. Glutаthіоnе също има свойството да детоксикира организма: неговата функция е да неутрализира токсичните и замърсяващи агенти (частици от замърсения въздух, тежки метали, разтворители, пестициди, остатъци от лекарства и др.) чрез свързване с токсините, за да ги трансформира във водоразтворими съединения, които се елиминират по-лесно с урината или със жлъчката.

 

Защо нивата на Глутатион се изчерпват?

Глутатион - най-добрият бодигард на тялото-Нутрима-бг-2

 

Глyтaтиoн e нaй-мoщнoтo cъвpeмeннo cpeдcтвo зa бopбa c липcaтa нa eнepгия и yмopaтa, пpичинeни oт нaтpyпвaнeто нa виcoĸи нивa нa тoĸcини в opгaнизмa. Cъвpeмeнният нaчин нa живот (cтpec, пpeyмopa, замърсяване на околната среда, бoлecти, yпoтpeбa нa лeĸapcтвa, нeпpaвилнoтo xpaнeнe, имунен отговор причинен от непоносимост към храна, хронични чревни инфекции (твърде много патогенни бактерии или паразити), хормонален дисбаланс , недоспиване, забързан начин на живот, усложнен от претоварване с информация), зaдpъcтвaт opгaнизмa c тoĸcини. 

Opгaнизмът вoди ecтecтвeнa бopбa c тeзи тoĸcини вceĸиднeвнo, тoвa гo изтoщaвa и oтнeмa oт жизнeнaтa му eнepгия. Зaтoвa ce чyвcтвaтe пocтoяннo cтpecиpaни и измopeни. Haй-cилнaтa пoдĸpeпa в тaзи бopбa e l-glutаthіоnе. 

Мнозина страдат от всички елементи в списъка по-горе, а освен това пушат, пият твърде много алкохол или са претоварени, което изостря и без това нестабилната ситуация. Разбира се, автоимунните хронични заболявания са основен стресор, който допълнително подкопава снабдяването на тялото с ценен глутатион.

Възрастта е основен рисков фактор за намаляване на нивата на Глутатион: от 45-годишна възраст производството на Glutаthіоnе естествено намалява. Запасите също могат да свършат, ако черният дроб е прекалено напрегнат, от прием на алкохол, лекарства или наркотици. 

Тежки и интензивни физически дейности и някои хронични заболявания акцентират върху загубата на глутатион.

 

Какви са последствиятa за здравето ни?

Глутатионът е като бодигард който застава пред изстрелян куршум, за да спаси живота на този, когото защитава. Ако в тялото има достатъчно подходяща форма на Glutаthіоnе, няма да се развие възпалителен отговор на стресовите фактори. Когато обаче нивото му спадне, той инициира разрушителни възпалителни процеси. Имунната система е компрометирана. Изследванията показват пряка връзка между недостатъчността на глутатионовата система и автоимунните заболявания. Способността за непрекъснато превръщане на окисления глутатион в редуциран глутатион е от решаващо значение при автоимунитет.

Липсата на глутатион участва в появата на някои заболявания – възпалителни (артрит) , автоимунни (тиреоидит, панкреатит и др.) и хронични (диабет, сърдечно-съдови патологии и др.) заболявания. Смята се също, че намаляването му в организма участва в развитието на катаракта и глаукома, хепатит, болест на Алцхаймер и Паркинсон, някои психиатрични заболявания (шизофрения), както и затлъстяване.

Добре функциониращото рециклиране на глутатион помага за ограничаване на автоимунните заболявания по други начини. Автоимунното заболяване, е компрометираното чревно здраве. Всички хора, които страдат от синдром на пропускливите черва, и чревни заболявания. Изследванията показват, че глутатионът може да играе важна роля за целостта на чревната стена и предотвратяването на чревно възпаление.

Неправилно функциониращата система за рециклиране на глутатион може допълнително да наруши целостта на вече разлагащия се чревен тракт. Това може да е особено важно при индивид с множество хранителни алергии или незаздравяващи черва.

 

Къде мога да намеря глутатион?

Глутатион - най-добрият бодигард на тялото-Нутрима-бг-3

 

Глутатионът не се намира директно в храната. Но някои храни осигуряват прекурсорите на глутатиона (3-те аминокиселини, които го съставят – глутамин, цистеин и глицин). Съответно балансираното и разнообразно хранене богато на протеини, ще подпомогне процеса на доставка на тези важни аминокиселини.

 

Какво е рециклиране на глутатион?

Рециклирането на глутатион е отделна функция, а не само за повишаване на нивата на Glutаthіоnе с липозомален крем, интравенозни инжекции, чрез пръскане на спрей или под формата на хранителни добавки на капсули и таблетки. Приемът в тези форми повишава антиоксидантните нива на индивида, но не и в клетките. Глутатионът е основният антиоксидант в митохондриите (митохондриите са енергийните двигатели в клетките, които превръщат хранителните вещества в енергия). Някои клетки имат повече митохондрии от други, в зависимост от клетъчната функция. Това е важно, защото едно автоимунно заболяване унищожава митохондриите на засегнатите клетки, причинявайки разрушаване на тъканите, а глутатионът защитава митохондриите.

 

Редуциран глутатион срещу окислен глутатион

Не всеки глутатион обаче може да осигури такава защитна роля. Има две основни форми на глутатион в тялото: редуциран глутатион (GSH) и окислен глутатион (GSSG).

Редуциран глутатион или GSH е бодигардът, който предпазва от атаки, увреждащи клетките на свободните радикали. Свободните радикали са нестабилни молекули с електронен дефицит, които търсят друг електрон, който да стане стабилен при кражба. Електроните се крадат от митохондриите, унищожавайки ги, причинявайки възпаление и дегенерация.

 

Как можем да помогнем с рециклирането на глутатион?

 

Като първа стъпка трябва да намалим стресовите фактори, които компрометират здравословното функциониране на тази жизненоважна система. Балансирането на нивата на кръвната захар, разрешаването на непоносимости към храни, възстановяването на здравето на червата и контролирането на надбъбречната функция са от съществено значение.

Отделните аспекти, които трябва да се вземат предвид, са дисбалансите в невротрансмитерите и хормоните, в който случай може да се наложи да бъдем напътствани от специализиран здравен специалист. И разбира се, всяка промяна/подобрение в начина на живот е важна, като осигуряване на достатъчно сън, отпускане на прекалено стресиращ график, приоритизиране на упражненията на дневна база, създаване на време за нещата, които обичаме.

  • N-ацетилцистеин (NAC): NAC е ключов компонент на глутатионовата активност. Той бързо се превръща във вътреклетъчен глутатион. 
  • Алфа-липоева киселина (ALA): ALA директно рециклира и удължава метаболитния живот на витамин С, глутатион и коензим Q10 и директно обновява витамин Е. Всичко това е необходимо за рециклирането на глутатион.
  • L-глутамин: Изследванията показват, че L-глутаминът е важен за производството на глутатион. Той се доставя до клетките, превръща се в глутамат и е наличен за вътреклетъчен синтез на глутатион.
  • Селен: Селенът е микроелемент, който служи като основен кофактор за ензима глутатион пероксидаза, който превръща GSH в GSSG, така че глутатионът може да предпази клетките от вредното въздействие на свободните радикали.
  • Кордицепс (лечебна гъба китайска гъсеница): Кордицепсът може също да активира синтеза на глутатион и пероксидаза и има клетъчно-защитен ефект.
  • Готу кола (Centella Asiatica): Изследванията показват, че оралната готу кола бързо и значително увеличава количеството и активността на глутатион пероксидазата и количеството глутатион.
  • Жълт кантарион (Silybum marianum): Жълтият кантарион значително повишава нивата на глутатион, ензимната антиоксидантна активност и влияе положително на съотношението редуциран към окислен глутатион.

 

Финални думи

Като най-разпространен и най-важен антиоксидант в организма, глутатионът може да бъде изчерпан поради стрес, травми, заболявания и инфекции и излагане на токсини от замърсената околната среда. Човешкото здраве е тясно свързано със състоянието на околната среда. Антиоксидантите като NAC(N-ацетил цистеин), Алфа-липоева киселина (ALA), селен и аминокиселините глутамин и глицин с в основата за нивата на Glutаthіоnе в организма, ето защо трябва да си ги доставяте под формата на хранителни добавки.

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации