Как правилно да консумираме лененото семе?

От Иван
Как правилно да консумираме лененото семе-Нутрима-бг

 

В днешно време, лененото семе печели все по-голяма слава като здравословна храна. И това не е никак случайно. Все повече научни изследвания излизат със становища и доказват здравословните свойства на тези небезизвестни бронзови семенца. Дори научното им наименование “Linum usitatissimum”, което в превод означава “най-полезен”, подкрепя тези твърдения. Ценено в продължение на хилядолетия, заради широкия си спектър на действие, лененото семе с право се нарежда сред най-полезните храни на планетата. 

Но за да извлечете максимални ползи от този природен дар, трябва да знаете как да го консумирате правилно. В противен случай семенцата ще преминат през храносмилателния Ви тракт, без да оставят и следа от тяхното гостуване. И тъй като може би вече се питате какъв е всъщност правилният начин на консумация, нека не Ви държим под напрежение. В следващите редове ще Ви разкрием най-добрите начини за прием на лененото семе, както и най-удачните методи за съхранение и употреба. И така, нека преминем по същество. 

 

Как правилно да консумираме лененото семе?

Как правилно да консумираме лененото семе-Нутрима-бг-1

 

Тези лъскави, бронзово-кафеникави семенца са надарени с обаятелен аромат, приятен вкус и множество здравословни ползи. На външен вид може и да изглеждат миниатюрни, но под обвивката им се крие цял арсенал от полезни хранителни вещества. Като започнем от омега-3 полиненаситените мазнини, преминем през фибрите и белтъчините и стигнем до витамините, минералите и антиоксидантите, разбираме, че когато природата е създавала лененото семе, никак не е щадяла ресурси. 

Специалистите, в сферата на здравословното хранене, препоръчват приема на 1 – 2 супени лъжици дневно (10 – 20 грама), за да можете да извлечете максимума за вашето здраве. Но както вече споменахме, трябва да внимавате как консумирате семената. 

Лененото семе е покрито с твърда обвивка, която е прекалено упорита и не се дава лесно на храносмилателните сокове и ензими. Дори и да ги сдъвчете старателно, много от семенцата все пак минават между “капките” и тръгват надолу по стомашно-чревния тракт напълно неубезпокоявани. Ето защо трябва да избягвате приема на цели ленени семена. 

Най-добрите форми, под които можете да консумирате лененото семе, биват:

  • Счукано ленено семе
  • Смляно ленено семе
  • Ленено семе на брашно
  • Накиснати във вода цели семена (12 часа) 

 

Как да съхраняваме лененото семе?

Имайте предвид, че лененото семе е податливо на атмосферни условия и веднъж щом обвивката бъде нарушена, то започва да се оксидира и да губи своите здравословни качества. Впоследствие дори започва да гранясва. Ето защо Ви препоръчваме да си закупите цели семена и да ги смилате непосредствено преди употреба. За целта можете да използвате мелничка за семена или кафемелачка. Веднъж отворени, можете да съхранявате целите семена в хладилника или на тъмно и прохладно място за период от 3 до 6 месеца. 

Разбира се, ако сте сред повечето хора, за които времето е кът и нямате възможност да смилате семенцата преди консумация, можете да си закупите пакетче счукано или смляно ленено семе. Преди да го сложите в пазарската си кошница се уверете, че целостта на опаковката не е нарушена. Съхранявайте го в хладилника и използвайте щипка, с която да затваряте пакетчето добре. Също така, можете да изсипите съдържанието в пластмасова кутийка с капак или стъклено бурканче. За най-добри резултати, консумирайте в рамките на не повече от 4 до 6 седмици. 

 

С какво да консумираме лененото семе?

Как правилно да консумираме лененото семе-Нутрима-бг-2

 

Лененото семе съчетава невероятен вкус и аромат и предлага широк спектър на употреба. То се комбинира отлично както със сладки, така и със солени ястия и напитки. Можете да го прибавите към сутрешното си смути, киселото мляко, закуската си от овесена каша или дори към прясно изцедения сок. Също така, можете да добавите ленено семе към салатата си, супата, както и към различни ястия и печива. Изборът наистина е огромен. Това от което имате нужда е пакетче ленено семе и доза въображение. 

Можете да добавите 1 – 2 супени лъжици смляно или счукано ленено семе към:

  • Смутита и шейкове
  • Кисело мляко
  • Прясно изцедени сокове и фрешове
  • Закуската от овесена каша
  • Салати и супи
  • Ястия и печива

 

Финални думи

Лененото семе представлява една наистина вкусна и здравословна храна, която трябва да присъства в менюто Ви всекидневно. Предвид широкия му спектър на употреба, това не е никак трудно. Всичко което се изисква от вас е да прибавите пакетчето към пазарската си кошница, следващият път когато сте в супермаркета. Дори можете да го добавите към списъка за пазаруване още сега. 

За най-добри резултати, изберете цели семена и смилайте непосредствено преди консумация. Алтернативно, можете да си закупите пакетче ленено семе в смляно състояние, счукано или на брашно. И трите форми се усвояват добре от организма, но ако трябва да изберем златен медалист, то бихме се спрели на лененото семе в смлян вид. 

Живейте здравословно!

Прочетете още: С какво всъщност са полезни чиа семената?

 

Хареса ли Ви тази статия?

Хареса ли Ви тази статия? Ако сте я намерили полезна, защо не я споделите с Вашето семейство и приятели?

Също така сте добре дошли да харесате страницата ни и да ни последвате във Facebook, както и да се абонирате за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети, свързани със здравословното хранене и отслабване.

Ако желаете да добавите нещо, което сме пропуснали или да споделите Вашето мнение по темата, можете да го направите, като оставите коментар в полето по-долу.

Благодарим Ви! Вашето мнение и идеи са важни за нас!

 

Използвани източници

  1. Ankit Goyal, et al. (2014). Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food.
  2. Delfin Rodriguez-Leyva, et al. (2013). Potent Antihypertensive Action of Dietary Flaxseed in Hypertensive Patients.
  3. Mette Kristensen, et al. (2012). Flaxseed dietary fibers lower cholesterol and increase fecal fat excretion, but magnitude of effect depend on food type.
  4. Susan E. McCann, et al. (2017). Changes in 2-Hydroxyestrone and 16α-Hydroxyestrone Metabolism with Flaxseed Consumption: Modification by COMT and CYP1B1 Genotype.
  5. Youn Young Shim, et al. (2014). Flaxseed (Linum usitatissimum L.) bioactive compounds and peptide nomenclature: A review.

 


 

Абонирайте се за нашия безплатен имейл бюлетин за полезни статии и съвети.

Оставете коментар

Подобни публикации